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Autograph a : Zürich StA, E II 346, 43-46; 364, 26f (Siegelspur) Ungedruckt
Will Bucer vom guten Willen der Zürcher berichten; ihr Fernbleiben [von der Tagung in Konstanz]
ist auf Verständnis gestoßen. Warnt vor gegenseitiger Entfremdung wegen der Abendmahlsfrage
und vor Mißtrauen gegen Bucer. Nachdem Luther nichts weiter als ein Bekenntnis
zur sakramentalen Einigung des Leibes Christi mit dem Brot verlangt hat, ist Bucer nach Anhörung
[der Vertreter schwäbischer Städte und Kirchen] auf Einladung des Landgrafen von
Hessen mit Philipp [Melanchthon]zusammengetroffen; dieser hat Bucers "Ad Monasterienses"
gebilligt und bemüht sich nun um Luthers Zustimmung. Auf Vorschlag des Landgrafen wird [in
der Vergleichsformel]einzig Augsburg ausdrücklich genannt, da dieses, vor allem beim Kurfürsten
[von Sachsen], besonders im Verdacht der Häresie steht, nachdem es bisher nicht bereit
war, sich dem Bekenntnis unbedeutenderer Städte anzuschließen. Da nur noch mäßige ForderungenBriefe_Vol_05_052 arpa
gestellt werden, besteht nun gute Aussicht auf eine Konkordie. All dies sollen auch
Bullingers Mitarbeiter erfahren. Bucer wird unterdessen über Frankfurt nach Straßburg zurückgekehrt
sein. Zwick bittet um näheren Aufschluß über Bullingers Befürchtungen im Zusammenhang
mit Genf, um Hinweise auf geeignete Lehrer für [württembergische]Klöster, um sein
Urteil über Ambrosius Blarers Verteidigungsschrift und um Nachfrage bei [Werner] Steiner
wegen Gerüchten über [Heinrich] Schönbrunner. Hat seinen Brief gegen die Arianer noch
nicht zurückerhalten und möchte Bullingers Auszüge über Häretiker ausleihen. Dank für Käse;
Grüße.
Salus per Christum.
Que tu mihi nuper rescripsisti 2 , amantissime Bullingere, curabo, ut sciat optimus vir Bucerus 3 , ut intelligat, quam propenso animo sis cum tuis erga nostros. Absentiam vero vestram omnes boni consuluerunt b , quanquam optassent praesens colloquium, maxime quod vestri causa non sine labore et sumptu huc advolaverint 4 ; sed non dubito causas fuisse c non vulgares, quibus possitis vos d excusare 5 . Imo nihil opus est excusatione. Nemo hac occasione minus vos, charissimos in domino fratres, amat.
Tantum hoc cura, observande Bullingere e , ne vestros forte animos quidpiam a nostris alienet. Hoc agit satan f . Et quid? Cum suspicetur sive olfaciat sarciri posse diutinam illam et mortiferam fere in causa sacramenti discordiam, idque sine offensa verbi dei, coneturque ille bis mille modis astutus parare novam g , ut aequiore facto et reconciliato utcumque Luthero vos sentiamus fortassis male propitios. Es ist schon des tufels ding, wann man ym hertzen anfacht, ainanderen krum 6 ansechen. Et iam inveniuntur, qui congregationi nostrae misere detrectant, quasi hoc unum per nos actum sit, ut ecclesiam novis et papisticis traditionibus h oneremus, antichristi tyrannidem renovemus postliminio, et huius generis non paucis maculis nos aspergunt. ||44 Hinc primum nascuntur male suspitiones, deinde odia, et quod privatus quisque pro suis affectibus facit, hoc datur omnibus aut multis, postquam sic caeptum est animis offensis privatim scribi et rescribi. Tandem affectus nostros miscemus etiam publicis scriptionibus, ut nec doctissime alioquin in sacram scripturam annotationes ab huiusmodi naenis tutae sint. Hinc proditur animorum
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impotentia, datur occasio clavum retrudendi clavo 7 . Ecclesia Christi unanimitate aedificanda privatis ac publicis dissidiis destruitur. Denique, quod est omnium miserrimum, posteris quoque nos ipsos prodimus, etiam exemplum contendendi relinquentes. Da ergo operam, sancte frater, ne qua radix amarulentiae erga Bucerum aut reliquos fratres suppullulet 8 .
Quid in congregatione apud nos actum sit, ex literis fratrum 9 scitis, nempe aliud nihil, nisi ut conferrent, quantis distarent a Luthero. Quodquod Bucerus cum nostris, idem Philippus 10 faecit cum suis 11 . Lutherus quoque pacatior i factus nihil aliud exigit a nobis, quam ut confiteamur Christi corpus cum externis signis vere animae fideli exhiberi, declarans se plane nihil sentire de personali, reali aut naturali, sed tantum sacramentali corporis cum pane unione 12 , idque dudum recepimus 13 . ||45 Intellecta ergo sententia nostra abiit Bucerus a Catto vocatus 14 , apud quem et Philippum invenit 15 . Philippus moderationem et explicationem per Bucerum ad Monasterienses factam 16 omnino recepit 17 , quam, ni fallor, audivi tibi quoque probari 18 . Iam aget apud Lutherum Philippus, ut et ille k hanc recipiat.
Caeterum praeter omnem spem res feliciter successit. In hoc enim fuit satan, ut principibus quibusdam, praecipue illustrissimo principi electori 19 , nos suspectos redderet quasi sacramentarios haereticos, quominus ille cum nostris urbibus concordiae rationem iniret, atque inde natum est minim illud et commendandum studium concordiae, Buc[eri] scilicet et greek. Conati enim sunt has suspitiones et hanc mali fomitem ex mente principis evellere et hostium conatus avertere. Nunc accessit plusquam illustrissimi principis landgravii 20 consilium et autoritas, siquidem visum est illi, ut Augustani soli exprimantur, quia nos dudum agniti simus concordes, dum ille, scilicet Saxo, nostram
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sententiam Augustae et nostri illius postea Schwinfurti confessionem receperint l 21 . Non putavit igitur nobilissimum ingenium istud - quod diu incolume servet dominus -concedendum, quasi aliquid inter nos non conveniret, sicuti revera per omnia convenit, nisi quod de modis loquendi nonnulli haerent. Verum cum Augustani ||46 peculiariter diffamati apud electorem fuerint, so müßend sy yez ain bsunders haben, diewyl sy vorhin hond wellen druber sin 22 , das sy mit anderen stetten, ains geringeren ansechens dann sy, ir m confession thon betten. Und also kan got mit den lüten umgon. Wann man nit thain 23 will, das man thain solt und mocht, so mus mans hernach und etwan 24 mit spott thain.
Nihil ergo exigit a nobis princeps landgravius, greek et Buce[rus], quam ut perseveremus in moderatione sua ad Monasterienses, modo n liberum sit cuique in sua ecclesia explicare pro edificatione o . Neque ab Augustanis quicquam exigitur, quam ut veram veri Christi per ministerium exhibitionem fateantur. Et nunquam fuit maior spes purae concordiae. Ora dominum, mi frater, cum omnibus fratribus, ut dominus hanc rem promoveat suo spiritu, idque propter suum nomen. Fiat, fiat!
Que tibi scribo, etiam Pellicano p , Leoni 25 , Theodoro 26 et reliquis optimis dominis et fratribus scripta velim q . Verzichend 27 mir aber, das ich so bös ding 28 schrib; ad nullam rem minus habeo ingenii.
Spero Bucerum iam rediisse domum 29 ; nam ex Franckfordia ad nos scripsit 30 .
||E II 364, 26 De tragedia cum Bernatibus et Gebennensibus et caesarianis, quam suspicaris, non satis intelligo. Explica mihi paucis, quas timeas proditiones 31 .
Si viri essent -praesertim celibes aut saltem absque liberis -, qui in caenobus possent praelegere, facite, ut sciam; sed oportet esse pios et eruditos, qui doctrina et vitae exemplo possent insitam r religionem ex animis evellere 32 .
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Apologiam Ambrosii mittit ad vos Mangoldus; ego iuditium s expecto 33 . Man sagt selzam 34 ding hie vom Schönbruner zu Zug 35 . Fragend t den Stainer , ob doch etwas dran sye, und grutzend mir den Stainer ernstlich, och die Stainerin 37 , die mit uns badet 38 , und ir volk 39 alles. Ich bin noch schuldig, alle eerenbietung zu zalen 40 .
Epistolam meam Arrianicam non remisisti hactenus 41 . Vidi apud te excerpta quaedam de haereticis 42 ; vellem u , ad me dares. Remittam proximo, quem nactus fuero, tabellione.
Botz gute willen 43 , des kaes het ich schier 44 vergessen! ||27 Ich dancken uch so trülich um die salb zun pflastern. Es gibt nun gute zügle 45 und braite, sind aber bas gschmackt 46 , ee mans ufflegt. Ich solt den sack nit ler wider schicken, so 47 hab ich yez nichts ghept, darum hond am dancken vergut 48 , und grutzend 49 mir üwer junge und alte maisterin 50 , ouch üwere kind 51 , und bewar, schütz und schirme uch gott mit sinen gnaden.
[Adresse darunter:] Praestantissimo viro d. Hainricho Bullingero, Tigurinae ecclesiae praesidi, domino et fratri observando.