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Autograph a : Zürich StA, E II 336, 140r.-v. (Siegelspur) Ungedruckt
Klagt über Anfechtungen [im Streit um den theologischen Doktorgrad]. Capito hat in Basel vor allem über das Abendmahl verhandelt und die Formel mitgeteilt, auf die sich Bucer mit den Augsburgern [und mit Melanchthon] geeinigt hat. Der Begriff der Exhibition sollte geklärt werden. Bucer bedauert das Fernbleiben Bullingers von der Tagung in Konstanz. Die Basler haben Bucers Schrift "Ad Monasterienses"mündlich gebilligt. Luther hat Zustimmung zu krassen Formulierungen verlangt, doch Bucer und Melanchthon haben diese Ausdrücke vermieden. Luthers Zustimmung steht noch aus; Melanchthon will sich darum bemühen. Es ist Luther nicht gelungen, Straßburger und Schweizer zu entzweien. Myconius hat mit Chelius verhandelt und erklärt sich mit Bullingers Gutachten [Nr. 514] einverstanden; sein eigenes ist nur als Ergänzung gedacht. Die übrigen Gutachten erregen Bedenken. Bullinger soll die Rückkehr Konrad Geßners nach Zürich in dessen eigenem Interesse verhindern.
S. Si nosti, quam simus hic securi et otiosi, dolet mihi, si nescis, ego ne verbum quidem ea de re 1 . Anima plaena est mihi tentationibus gravissimis, caeterum per deum omnia, quibus infestor, equidem vincere conabor. "Deus in adiutorium meum intendat et ad adiuvandum me festinet" [Ps 70, 2]. Amen.
Fuit praeter haec apud nos Capito diebus non paucis 2 . Egit cum dominis, egit nobiscum multis et multa, in primis de negocio eucharistiae 3 . Cuius summa fere in hoc est: Corpus etc. — ich wils tütsch scriben, wie es an uns kummen: "das der lib Christi wesenlich und warhaftiklich empfangen werde, so wir das sacrament empfachen, und das brott und win zeichen sind, signa exhibitiva, welche, so man reichet und empfahet, werden zu glich gereichet und empfangen der lyb Christi, und halten also, das der lyb und das brott also by ein syn, nit mit vermischung ires wesens, sonder als sacrament, und das jenig, so sampt dem sacrament gegeben wirt, quo posito aliud ponitur, dann die wil
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man uff beden teilen helt, das brott und win blibt, halten sy solche sacramentalem coniunctionem"4 . Ut ita confessi sint Augustani 5 , Bucerus confecit.
In Helvetiis, inquiunt, negocium hoc impegit propter exhibitionem 6 . Hic miror, Bullingere, quidnam sit actum, hoc est, an super exhibitione aliquid ad Bucerum dederis et quid sentias adhuc. Nam apud me sententia est longe alia: Non quod exhibitionem negern, sed aliter interpretor tamen quam illi. Interim non excidit, quod in marginem literarum Buceri ad vos nescio quis adscripserat: "Nos nullam exhibitionem nisi sacramentalem signi et in spiritu: erinnerung des dargebnen lybs Christi"7 Igitur, si quid est aliud, fac intelligam vel uno verbo.
Dolet, animadverti, Bucero, quod non veneris Constantiam. Nescio, quomodo interpretetur, quamvis et illud intellexerim, excusationem admodum equam exhibuisse te 8 .
Capito nihil a nobis postulavit, nisi ut libellum ore adprobaremus, Buceri inquam Ad Monasterienses 9 . Ibi nihil de exhibitione dicta, quamobrem non gravate morem gessimus 10 .
Videtur Lutherus dure cervicis. Postquam enim in multis occurratur, salva veritate tamen, non satisfit, nisi verbis eius paenitus subscribamus omnes. Ubi nihil habuit, quod quereretur, illud adiecit: "der lyb des herren werde ouch ind hand und mund geben, und was bewegnis und lyplicher handlung dem brott gescheche, als tragen, essen etc., das diß in dem lyb Christi geschech"11 .
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Ad quae tamen Melanch[thon] et Bucerus: inter panem et corpus Christi non esse nisi sacramentalem unionem, ita videlicet: "so das brott dar gereicht und empfangen wirt, das dann der ware lyb des herren ouch dar gereicht und empfangen werde, doch on ||140v. alle natürliche vermischung des lybs Christi und des brotts." "Dise wort aber, 'in hend und mund' und der glichen, habend wir umgangen und usgetruckt den natürlichen underscheid zwischem brott und dem lyb Christi" etc. 12 Hec quomodo Lutherus acceperit, nondum patet. Melanch[thon] recepisse dicitur, quod Lutherum huc velit persuadere, ut dicta illa pro sufficientibus ad veram concordiam admittat 13 . Nescio, quid futurum sit. Initio noluit Lutherus nisi civilem amiciciam inire et deinceps nihil scribere de hoc sacramento, Helvetios non admittere 14 . Vide monachum! Tandem egit, ut dictum est, postquam Argentinenses se a nobis separare noluerunt. Expectabimus, quid dominus fieri statuerit.
Caeterum et Chelius mecum egit 15 . Consilium scripsi 16 , non fidei articulos. Tuis 17 contentus eram ut pure simplicibus et simpliciter puris. Reliqui 18 nanque nescio quid horroris incutiant intuentibus primo 19 . Papam omnes fere antichristum proclamavimus; nunc in ordine patimur ecclesiastico cum ditionibus etc. Sed satis de hac re.
Cave, mi Bullingere, Conhardum Gesnerum nunc sinas Tiguri, quocunque dimittas. Huc venit 20 , ut studiorum cursus non sit sistendus in locis alienis et sub alienis preceptoribus. Novi, quid hic patria noceat.
Vale per Christum cum tuis et fratribus omnibus.
Basileae, quarta februarii anno 1535.
O. Myconius tuus.
[Adresse darunter:] Domino Heinricho Bullingero, pientissimo fratri in domino colendo suo. Ti[guru]m b .