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Autograph: Zürich StA, E II 336a, 267 (neu: 283)(Siegelspur) Ungedruckt
[1] Wegen aufwühlender Nachrichten aus Straßburg hatte Myconius keine angenehme Weihnacht.
Gott aber hat ihn daraufhin wieder etwas aufgerichtet. —[2][Kurfürst Johann FriedrichBriefe_Vol_18-440 arpa
von]Sachsen hat dem Mainzer [Erzbischof Sebastian von Heusenstamm]großen Schaden
zugefügt. [Landgraf Philipp von] Hessen soll sich noch bei [Herzog] Moritz [von Sachsen],
dem Verantwortlichen dieses Desasters, aufhalten. Einer Mitteilung von [Johannes]Brenz aus
[Schwäbisch] Hall zufolge hat sich das Heer Kaiser [Karls V.] geteilt: [Maximilian von
Egmont, Graf] von Büren, sei zur Verteidigung des Mainzer Erzbischofs losgezogen; der
Kaiser hingegen strebe nach Württemberg. Über den Pfalzgrafen [Friedrich II.] hört man
nichts Gutes. Angeblich hat [Herzog Ulrich] von Württemberg seinen Bruder Georg zum
Kaiser gesandt, um einen Frieden auszuhandeln. Ulm und Augsburg sollen dies auch vorhaben;
ja sie sollen sogar bereits in Verhandlungen stehen! Myconius ist darüber entsetzt. Was
halten denn all diese von Christus und dessen Evangelium? Zu Recht werden sie von den
Söhnen Belials [des Teufels]spöttisch gefragt, wo denn ihr Gott stecke! Hoffentlich verliert
Myconius dabei nicht noch den Verstand! —[3] Gestern wurde er von [Francisco de]Enzinas
und [Johannes]Oporin richtig aufgemuntert, indem sie ihm über den Tod des Kaisers erzählten.
Daraufhin konnte er friedlich schlafen. Doch heute Morgen traf erneut ein völlig entmutigender
Brief ein, so dass er dadurch veranlasst wurde, nach den Verhejßungen und der
Allmacht Gottes zu fragen. Ist denn der Papst nicht der Antichrist und der Kaiser dessen
Diener? Gewiss, wir haben gesündigt. Doch haben wir auch bei Gott um Barmherzigkeit
gefleht. Warum entzieht dieser uns also seine Hilfe? —[4] Unterdessen traf ein anderer Brief
ein, demzufolge der Türke [Sultan Suleiman I.] sich sehr stark gegen Ungarn, Österreich,
Böhmen und Sachsen rüstet, so dass man sich ihm kaum wird widersetzen können. Das aber
beunruhigt Myconius weit weniger als alles, was den Antichristen betrifft. —[5] Von wo, außer
Gott, ist nun Hoffnung zu erwarten? Myconius will sich keinem anderen anvertrauen. Der
Herr verleihe ihm Beharrlichkeit und Geduld. — [6] Was die Konstanzer den Zürchern und
diese wiederum den Baslern über von Büren berichtet haben, stimmt nicht überein [mit der
oben übermittelten Nachricht]. Zudem hält sich das Gerücht [aus Konstanz] immer noch.
Diesem zufolge soll von Büren sich mit einem Leichnam in Begleitung vieler Bischöfe nach
"Belgien"begeben. Um wessen Leichnam mag es sich wohl handeln? —[7]Noch beunruhigter
ist Myconius darüber, dass die [evangelischen] Städte [Süddeutschlands] sich spontan [dem
Kaiser]ergeben haben und viele sogar aus dem [Schmalkaldischen] Bund ausgetreten sein
sollen. Christus wird sich wohl nie unter ihnen aufgehalten haben! Denn sollte das Gerücht
stimmen, haben sich diese alle dem Antichristen verschrieben! Christus errette seine Kirche!
Falls Bullinger etwas Tröstliches zu berichten hätte, soll er es bitte mitteilen. —[8]Gruß an die
Familie und an [Rudolf] Gwalther u.a.
S. Adeo turbulenta scripta sunt his proximis diebus ex Argentina, 1 ut festum hoc natalitium egerim triste vehementer, donec dominus me mihi nonnihil reddidit. 2
Saxo 3 Maguntinum 4 valde adflixit, unde gravem hostem habiturus est eundem. Hessus 5 esse dicitur adhuc apud Mauritium 6 , malorum istorum authorem.
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Ex Hala 7 scribit Brentius 8 exercitum caesaris 9 divisum esse et Burensem 10 proficisci ad defendendum Maguntinum, caesarem contra Wirtenbergam. 11 . De Palatino 12 nemo bene narrat. Wirtenbergensis 13 misisse dicitur Georgium fratrem 14 ad caesarem pro pace. Ulmam 15 et Augustam 16 aiunt idem cogitare, imo facere, quae res ita me consternatum facit, ut de novo non sim apud me. Video namque eos omnes esse in desperatione, quod quidem dum verum, ubi est Christus eorum, ubi evangelium lesu Christi? Quid didicerunt? Quamobrem exprobrant eis recte filli Belial 17: "Ubi est deus vester?"18 Tentatio illa graviter etiam me divexat secundum carnem; spiritum adhuc salvum spero.
De morte caesaris 19 heri me Dryander 20 una cum Oporino sic erexerat, ut suaviter dormirem per noctem sequentem. Hodie mane literas legi, quibus ita deiectus sum denuo a , ut parum abfuerit, quin clamassem: "Eheu domine deus, ubi sunt promissiones tuae, ubi est potentia tua, ubi auxilium tuis addictum in necessitatibus? An papa non est antichristus, an caesar non est antichristi minister? Annon militant omnes contra regnum tuum? Peccavimus, quod constat, sed petimus misericordiam, rogamus vitam iuxta voluntatem tuam credimusque te fore propicium! Quur ergo differendo auxilium nos ita adfligis? Adsis ergo, adsis misericorditer, vel periimus!"
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Dum hisce me crucio, venerunt aliae litere de Turca 21 et eius consilio: Parare se contra reliquam Ungariam, contra Austriam, Boemiam et Saxoniam adeo fortiter, ut nemo putetur ei posse resistere. Nova perturbatio, quae tamen longe minus me vexat quam antichristiana!
Ita, quocunque me verto, non occurrit spei vel tantillum, si dominum excepero. Is etenim protinus dicit: "Et tu vis discedere a me?' Mox ego: ,Domine, quo ibo? Verba vite habes aeternae! 22 Des modo spiritum perseverantiae et patientiae, 23 ut victores evadarnus per te et servemur ad vitam."24
De Burensi dixerunt aliud 25 Constantienses apud tuos 26 et hi apud nostros. Durat sermo ille adhuc, nempe proficisci ipsum in Belgicum 27 et vehere secum cadaver hominis, quod episcopi sequantur satis multi. Ignorari tamen cuius id sit.
Adhuc magis me exagitant, que sequuntur: quod videlicet civitates 28 se dedunt sponte (ibi non credo Christum fuisse unquam ) b ; dein, quod foedus 29 a multis dicitur rescindi. Nam hoc, si sic habet, devoverunt c se, qui id faciunt, antichristo et omnibus huius blasphemiis, omnes! Dominus lesus respiciat ecclesiam suam. Si quid est consolationis, communicato, per Christum oro!
Vale cum tuis, Gvalthero et aliis in domino. Basileae, 26. decembris anno 1546.
Tuus O. Myc.
[Adresse auf der Rückseite:] D. Heinricho Bullingero, ministro Christi, fratri ac domino suo in Christo venerando. Zü[ric]h d . 30