[1766]
Autograph a : Zürich StA, E II 343a, 295r.-v. (Siegelspur) Gedruckt b : Pollet, Relations II 71-77, Nr. 19
Hat zu spät erfahren, dass ihn der Zürcher Oberstzunftmeister [...]bitten ließ, an Bullinger zu schreiben; eigentlich wollte er Bullinger mit einem Brief an Vadian oder [Ambrosius] Blarer nur indirekt ansprechen, doch schuldet er ihm noch die Rückgabe [eines Dokuments], das er im Streit um die Abendmahlslehre von [Georg Keller], einem [zwinglischen]Pfarrer im Dienst Ludwig von Freybergs, verwenden wollte; da die Visitation wegen der Ankunft des Kaisers [Karl V. in Ulm] unterbrochen wurde, behält er es noch bei sich. Vielleicht kam sein Brief an Vadian [vom 23. Juli]nicht an, denn dieser erkundigte sich nach dem Gerücht, Frecht sei Gast des Kaisers gewesen; in Wirklichkeit lud ihn der Erzbischof von [Santiago de] Compostela [Gaspar de Ávalos] zu einem Gespräch, dem weitere spanische Geistliche, darunter der Beichtvater des Kaisers [Pedro de Soto], beiwohnten; die Spanier sollen dem Kaiser im Hinblick auf kommende Religionsverhandlungen die gelehrtesten Theologen mitgegeben haben, doch von ihnen sind nur die üblichen Vorwürfe über das Abweichen von den Bräuchen der römischen Kirche zu hören; einige italienische Laien rühmten zwar Bernardino [Ochino] und Peter Martyr [Vermigli], doch von den übrigen Spaniern und Italienern war ebenso wie vom Erzbischof nichts anderes als Klagen über die Beseitigung von Messe, Bildern und Heiligenkult zu vernehmen. Es wäre zu hoffen, dass der Verzicht auf die Anrufung der Heiligen bei der Huldigung einen Sinneswandel des Kaisers anzeigte; am 21. Juli verließ dieser Ulm, wo er am 18. Juli eingetroffen war, und zog über Göppingen und Esslingen weiter; der Durchzug seiner Truppen brachte der Landbevölkerung großen Schaden. Weiteres wird Vadian mitteilen. Vom Bundestag zu Schmalkalden hat Frecht noch nichts gehört, außer dass Philipp [Melanchthon] und Bucer weiter in Bonn wirken und dass Gesandte nach Köln geschickt wurden, um sich gegen eine kölnische Schmähschrift zu verwahren; die Protestanten machen die Türkenhilfe weiterhin von Frieden und Recht abhängig. In Speyer soll nun die Visitation des Kammergerichts stattfinden; möge der auf Ende November einberufene Reichstag Einigung bringen! Die französischen Truppen ziehen sich in befestigte Städte zurück; [Landgraf Philipp] bemüht sich um einen Waffenstillstand zwischen dem Kaiser und [Herzog Wilhelm von]Jülich; Papst [Paul III.] neigt dem französisch-türkischen Bündnis zu, soll aber auch König [Ferdinand] Truppen gegen die Türken zur Verfügung gestellt haben; diese haben Fünfkirchen erobert und bedrohen Gran. Frecht hat bereits Blarer mitgeteilt, was aus Wittenberg zurückkehrende Studenten [über eine geplante Publikation Luthers gegen die Zwinglianer] erzählten, und versucht, durch Briefe an Hedio und Theobald [Nigri?]mäßigend Einfluss zu nehmen; freut sich zu hören, dass Philipp [Melanchthon] angeblich Bullingers Sakramentenlehre billigt, bittet diesen aber dringend, weiteren Streitigkeiten aus dem Weg zu gehen und bei der Abfassung seines Johanneskommentars Zurückhaltung zu üben; [Johannes] Brenz soll Johannes-Homilien vorbereiten. Grüße, besonders an Pellikan und Rudolf [Gwalther], dem er noch nicht geantwortet hat. Gruß an den Oberstzunftmeister; konnte den Brief nicht mehr durchlesen.
Salutem in domino, Bullingere cum primis observande.
Hodie, postquam vestri 1 abierunt, mihi nunciabatur tribunum plebis Tigurinum
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2 , ut ad te aliquid perscriberem, sollicitasse. Uxor 3 aliud non potuit me absente respondere quam propediem ex Norinberga rediturum huc S. Gallensem 4 , quicum c ego d. Vadiani literis 29. iulii acceptis 5 forte sim responsurus, 6 et hasce communes etiam Tigurinis fore. Hactenus enim ignavus ne magis quam occupatus ego, quod dicitur, una dote duos generos parare volui, 7 hoc est unis vel ad clarissimum d. Vadianum vel colendum d. Ambrosium Blaurerum perscriptis te quoque demereri. Etsi iampridem multas peculiares tibi debueram transmisisse, presertim ea remittendo, quae bona a te fide olim accepi, 8 etiamnum accurate apud me adservata, ut quamprimum ecclesiarum nostrarum visitatio absoluta fuerit, 9 mox integra cum comitibus gratiis ad te redeant. Est autem quidem coepta nuncnuper in agro quarundam ecclesiarum nostrarum inspectio, sed ob cesaris adventum 10 et alia ingruentia negotia suspensa, quam spero post unam d alteramque septimanam in agro absolutum iri et in urbe aliam ordiendam. Non credis autem, mi Bullingere, ut post Schwenckfeldium senex ille 11 apud nobilem patronum Ludovicum a Freyberg evangelizans vel seductus per illum chrestologum 12 vel suo quodam delyrio dementatus crassius quam unquam fuerit aut scriptum aut dictum de eucharistia, coeperit pleraque effundere, quae non parum negocii nobis fecere et faciunt etiamnum, usque dum in visitationem iusta actione ista pertractentur. In hunc potissimum usum adhuc missa a te adservo mecum, ut sum praefatus. Non ergo mora ista tibi sit molesta.
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Iam d. Vadiano elapso octiduo scripsi 13 de caesaris ad nos adventu et spero, horum quoque te participem fecerit. 14 Interim et alias suas 15 ad me dedit, unde tamen non potui cognoscere priores meas sibi fuisse redditas; scribit enim, ut fama tulerit caesarem me et aliquot symmystas invitasse ad convivium, quod multis modis auditu insolens mihi fuit. Forte percrebruit me ad archiepiscopi Compostellani 16 colloquium vocatum fuisse, quod velox illud malum 17 interpretatum est e caesaris fuisse convivium. Vocatus quidem fui ad praefati archiepiscopi Compostellani colloquium, adhibui unum et alterum ex fratribus et amicis. Satis in isto colloquio senex placide de nostrae causae fundamentis me rogans disseruit ipse et me pro mea tenuitate respondentem audivit. Intererant collationi alter quidam episcopus Hispanus 18 caesaris a confessionibus dominicaster 19 cum collega M. nostro[?]f20 et non modica Hispanicorum pfafforum caterva. A discessu caesaris bonus civis mihi retulit se e doctoris Naves 21 , cuius ut cancellarii opera utitur caesar, ore accepisse
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caesarem eam episcoporum et monachorum ac sacrificulorum turmam secum ducere, quod Hispani voluerint, ut inter omnes Hispanos doctos eos doctissimos in comitatu suo habeat, quo vel in futuris imperii comitiis vel aliis tractatibus concilii loco istorum opera contra Lutheranos utatur g . Quod si isti sunt doctissimi, quod doleo, non valde multos doctissimos habet Hispania. Quam procul enim illi a solida et sancta absint theologia, mallem alienum quam meum os istuc testaretur. Ut omnes Hispani, ita isti archiaposcopi 22 utpote superstitiosissimi h a vero pietatis et syncerioris theologie scopo quam longissime absunt. Nihil magis urgent quam argumentum seculorum, Rhomanae ecclesiae dignitatem et authoritatem, temere nos quaeque in ecclesia novasse, imagines absque ratione gravi sublatas, vota pedibus conculcari, sola fide nos iustificari parum theologice a nobis astrui et similia, quae contra nos antichristi mancipia evomunt. Cum aliquot Italis nobilibus etiam contuli laicis, 23 quibus sanius cerebrum quam illis sacrificulis Hispanicis. Magnopere illi apud me extollebant illum M. Bernhardinum 24 , quem Gebennae audio apud nostrum Calvinum vivere, et alium quendam d. Petrum, ni fallor, Martyrem 25 , quem isti putabant esse Basileae, cum Argentine accepissem antea ab aliis sacra magna fide profiteri. Reliqui vel Hispani vel Itali in ore crebrius nihil habuere quam nos Lutheranos non habere missas, imagines et sanctorum cultum in nostra ecclesia. Archiepiscopus praefatus illud prophetae in vacuum nostrum templum detorsit pathetice commiserationem et Hispanicos threnos pre se ferens i , "ut umbraculum in vinea et sicut tugurium in cucumerario" [Jes 1, 8] etc. Sed cesso te istis obtundere.
Caesar miram clementiam in nostros pre se tulit k . Homagii seu iuramenti formam a nostris prescribi permisit; omissa fuit clausula papistica "ita me omnes sancti iuvent"26 etc. Unde quidam stomachantur, quasi cesar Lutheranus
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sit factus. Ego dominum oro, in cuius manu cor est regis, 27 ut ista clementia non sit Hispanica, sed Germanica eaque constans in domino et pro evangelio. Cum cesar pomeridiana hora prima urbem intraret 18. iulii, eiusdem 21. nona antemeridiana hinc solvit et Geppingiae a duce Wiertenbergense 28 auguste exceptus et tractatus est. 29 Postero die Esslingiam venit, sed egre isthic ad horam hesit dato et accepto homagio, ut vocant. Dux Ulricus urbem cum caesare noluit ingredi. Utinam Esslingenses tandem vicinum commodiorem habeant! Prefato die ante cesaris discessum fere ex 6'000 constans exercitus Hispanis et Italis moenia l urbis pretergrediebatur et cesarem antecedebat. Hisce diebus Italorum fere 3'000 pertransierunt et satis damni intulere rusticis, apud quos diverterunt. Itali adhuc 4'000 ferme expectantur etiam hac pertransituri. Dominus nos liberet a tam morosis advenis et qui periti sunt greek greek.
||295v. Reliqua vero spero d. Vadianum ad te perscripturum. Hisce diebus ex Schmalkaldensibus comitiis 30 nostri legati 31 rediere huc. Sed nondum expiscari licuit, quid isthic actum, nisi quod Hessicus quidam scriba 32 ad me dedit 33 d. Philippum 34 et Bucerum adhuc Bonnae fideliter agere pro evangelio propagando 35 et legatos misisse Schmalkaldensis foederis socios 36 ad decanum 37 et capitulum Coloniense pariter et ad senatum et subditos per literas expostulantes, amice tamen cur contra doctrinam et doctores adeoque protestantes omnes tam infames libellos apud se edi et passim spargi permittant. Audio autem maledicum et infame ab illis contra nostros scriptum fuisse editum. 38 Postulant, ne simile post hac edatur; alioqui se, quod deceat et illi mereantur, facturos. Adhuc perdurant protestantes in isto suo proposito, ni
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habeant firmam pacem et equabile ius, prorsus nihil auxilii se velle mittere contra Turcam 39
Audio Spirae nunc camarinae 40 camerae scribere volueram, imperialis iudicii reformationem et visitationem celebrari. 41 Speratur et pax a cesare nostris brevi danda. Scis autem ad proximam ultimam novembris Spiris Nemetum comitia imperii celebranda. 42 O si tandem comitia ista suo probe responderent nomini, hoc est, ut recte in domino coiremus!
Gallus 43 pedem refert et haud dubie exercitus eius in munitissimas urbes se recipiet. 44 Cattus 45 indefatigabili studio conatur inter cesarem et Iuliacensem 46 vel inducias vel pacem constituere. 47 Deus pacis efficiat, ut adversus istam multis nominibus sacram triadem Rhomanam suscipiatur vel a cesare vel imperii proceribus aliquid, scilicet adversus Gallo-Turcam et Turca-Gallum 48 ac papam 49 collusorem. In Hungaria Turca sevit. Quinque Ecclesias occupavit 50 et munitum oppidum Gran se brevi recuperaturum minatur. 51 Papa aliquot millia Italorum fertur regi 52 in presidia misisse. 53 Sic utroque genu claudicat 54 greek. Plura nunc non licuit, quae ut effusa potius quam scripta boni consulere velis.
D. Ambrosio Blaurero amanter per literas 55 significavi ea, quae nuper huc ex Wittenberga redeuntes stipendiati studiosi aliquot narrabant m , 56 quae dolens accipiebam. Mox Argentinam d. Hedioni scripsi, 57 ut ipse pro sua prudentia curaret apud d. Philippum et Bucerum, ne senex Entellus Daretem
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provocaret. 58 Iniunxi idem cuidam M. Theobaldo 59 , fideli amico, Bonnae Philippum et Bucerum salutaturo, et spero ista magis iuveniliter a prefatis studiosis effusa quam vere dicta, etsi post discessum Philippi 60 illi ista hic effuderint. Subodoror et antea istuc ad te delatum fuisse. Gaudeo, si verum est, quod Tigurini studiosi aliquot 61 sparserunt, Philippum per omnia probare ea, quae de sacramentis tu edideris. 62 Et rogo te vehementer, quod hactenus semper, hoc perpetuo quam sanctissime serves et colas, utpote ecclesiarum pacem, et Lutherum ne provoces. Quod si (quod absit) ille te in arenam provocare velit, notam omnibus modestiam et candidam prudentiam tuam exhibeas. Plus satis alioqui pugnarum et bellorum. Opus est nobis syncretismo et sancta concordia. A dextris et sinistris vexamur; cur viscera mutuo in se sevirent? Ubi primum, quod spero, ea de re euangelion accepero, vel ad d. Vadianum vel te scribam. Dominus suo te spiritu conservet, ut in Ioannem quae scribis, 63 quemadmodum et alia, ita temperes, ne iste possit interpretari contra se acerbius quicquam a te proditum. Sed quid memorem moneo? 64 Brentius in Ioannem nunc meditatur homelias quemadmodum in Lucam. 65
Obsecro, tuis observandis collegis, meis in domino maioribus, me diligenter commendes, salutem et obsequium omne quam reverenter deferas, inprimis venerando seni Pellicano et Rudolpho 66 (cui simul me excuses,
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quod ad doctas eius literas 67 nondum responderim). Bene vale cum tuis, quos et nostri ex animo salvos cupiunt.
Raptim, Ulmae, 2. augusti 1543.
Salveat et tribunus ille vester, 68 tam sollicitus sollicitator. Non licuit relegere greek exaratam epistolam.
M. Frechtus tuus
ex animo.
[Adresse auf f. 295a v.:] Eximie pio et docto d. Heinricho Bullingero, Tigurinae ecclesiae antistiti dignissimo, domino et fratri cumprimis observando. Zurch, dem herr Bullinger.