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Autograph: Zürich StA, E II 356, 61f (Siegelspur) Ungedruckt
[1] Serin hätte schon längst geschrieben, wenn ihm ein Bote zur Verfügung gestanden hätte
oder wenn seit dem Eintreffen von Bullingers Brief [HBBW XVII, Nr. 2565] und [Gwalthers]
"Endtchrist" neue Publikationen [aus der Ulmer Druckerei von Hans Varnier]hervorgegangen
wären. Da sich ihm nun ein frommer alter Soldat [...] aus Stammheim als Bote anbietet,
möchte er diesen nicht ohne einen Brief ziehen lassen. —[2] Über die Kriegsereignisse wird
Serin nichts berichten, da die [in die Eidgenossenschaft zurückkehrenden] lobenswerten Söldner
alles viel besser erzählen können. — [3] Bullinger sei besonders Dank für Gwalthers
[,,Endtchrist"]. Diese Schrift war ihm umso willkommener, als er zu dieser Zeit über 2 Thess
zu predigen hatte. Auch [Martin] Frecht findet sie sensationell. Durch einen Fehler des dem
Serin nicht bekannten Briefüberbringers [Heinrich Thomann]gelangte nämlich die Abhandlung
zuerst in die Hände von Frecht, der sie begierig zu lesen begann und nur allmählich die
von ihm schon gelesenen Lagen Serin übergab. Frecht ist sogar der Meinung, dass [Hans]
Varnier die Schrift nachdrucken sollte. Was mit Bullingers Brief vom 4. September geschehen
ist, weiß Serin ebenso wenig! Fest steht, dass er den Brief erst am 17. September mit gebrochenem
Siegel empfing. —[4] Von [Johannes] Haller hat er weder etwas gehört noch einen
Brief erhalten. Frecht lässt grüßen. Serin dachte, dass [Johannes] Piscatorius schreiben würde,
doch lässt dieser auch nur grüßen, weil er in diesen Kriegswirren weder Lust noch Kraft
zum Schreiben findet. —[5] Serin gratuliert der Augsburger Kirche zum Bürgermeister ihrer
Stadt [Hans Welser], der von einem solch berühmten Schreiber wie Bullinger [durch eine
Widmung]gewürdigt wurde, und dies zum Missfallen der abergläubischen "Sakramentarier"Briefe_Vol_18-231 arpa
[Lutheraner]. In Anlehnung an die Wörter "Hilfsarbeiter" und "Gerichtsverwalter" bezeichnet
nämlich Serin mit "Sakramentierer" diejenigen, die in den Sakramenten und in deren
Wirksamkeit Eigenschaften voraussetzen, die es nie gegeben hat noch je geben wird.
—[6] Gelobt sei der Herr, der es nicht zulässt, dass die Lästerer die Wahrheit unterschlagen!
Denn vor kurzem soll der Herr in Nördlingen (wo sich der "sakramentarische Aberglaube"
durchgesetzt hatte) einen Diener des Wortes [Georg Hieher?]berufen haben. Die Information
ist zwar noch nicht verbürgt. Man sollte aber beten, damit Ähnliches an vielen anderen Orten
geschehe! —[7] Durch die in Rüstung stehenden Böhmen und Innerschweizer lernt man, dass
mehr vom Gebet als von den Waffen zu erwarten ist.
Gratia tibi multiplicetur 1 per dominum nostrum lesum Christum. Dudum tibi rescripsissem, observandissime Bullingere, si vel commodus quispiam obtigisset nuncius vel minimum quiddam novorum scriptorum ab eo tempore, quo tuas proximas literas 2 cum Antichristo 3 accepi, prodiisset. 4 Tandem vero, etsi nihil habeam, quod mittam, non potui diutius cessare, quin tibi scriberem, maxime cum bonus ille et (ut mihi videtur) valde pius senex miles ex Stammen 5 ultro se mihi tabellarium offerret.
De rebus autem bellicis calamitatibusque nostrorum nihil scribam, cum dimissi illi vestri milites 6 (qui magna cum laude sueque modestie encomio hic meruerunt) a omnia sint multo plenius narraturi, quam ego scriptis non molestis assequi queam.
Ad tua ergo tantum paucis respondebo. In primis autem gratias ago ingentes pro dono christiane et praeclare lucubrationis Waltheri 7 , mihi hoc etiam nomine acceptiore b , quod in tempore obtigit tractandi c modo pro concionibus posteriorem ad Thessalonicenses 8 . Scias etiam Frechto 9 mirum im
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modum hunc laborem probatum fuisse. Nam, ut prius in manus ipsius quam meas errore latoris 10 (quem ignoro, quisnam fuerit) pervenit, tam avide legit, ut mihi nonnisi perlecta folia 11 traderet optaretque Varnirium 12 etiam excudere. Quid autem cum epistola actum sit, nescio. Cum enim ignorarem, quisnam fuisset lator, non potui perdiscere. Resignatam quippe accepi 17. septembris, 13 quam tu scripseras eiusdem 4.
Ab Hallero nuncium nullum, nedum literas ullas hactenus accepi. 14 Frechtus te resalutari iussit. Piscatorium 15 putassem ipsum per literas te resalutaturum, sed aiebat se in hisce turbis nec velle nec posse scribere. 16 Mihi autem mandavit, ut suo nomine tam diligenter te resalutarem, quam tu salutaveris ipsum.
Ecclesie Augustane vehementer gratulor urbi ipsius talem esse consulem 17 , qui eiusmodi scriptorem d , qualis tu es, recipiat 18 invitis procul dubio multis superstitiosis sacramentariis 19 id est iis qui sacrosanctis sacramentis tribuunt et includunt suis opinionibus, que nunquam nec habuerunt nec habitura sunt. Nam sacramentariorum vocabulo utor ego ea ratione, qua utimur voculis operariorum, iustitiariorum, etc. Idque opinor rectius quam illi alii 20 .
Benedictus ||62 dominus, qui non sinit maledicos pro sua libidine veritatem opprimere, quem et nuper in hoc Norlinge 21 (ubi sacramentaria superstitio cum missariis caeremoniis sub evangelio obtinuerat) excitavisse quendam 22 ex verbi ministris audio! Quodsi ita est (non enim satis certo mihi constat adhuc), dominum precor, coeptis faveat idemque subinde in locis pluribus faciat!
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Plus spei et presidii (quod pie scribis 23 ) in precibus quam in armis esse collocandum vel excitati tandem Boemi 24 et 5 Helvetiorum vestrorum ditiones 25 , ut rumor fert, nos docebunt! Dominus custodiat nos in viis suis, utut illi visum fuerit, vel per vitam vel per mortem.
Bene vale. Ulme, 5. novembris anno, etc., 46.
Leonhartus Soerinus.
[Ohne Adresse.]