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Autograph: Basel UB, G I 26, 27, Nr. 33 (Siegelspur) Teilübersetzung: Schweitzersches Museum 1783/2, S. 420-422
[J]Bullinger erhielt Serins Brief vom 4. August [Nr. 2979], in dem ihm sein langes Schweigen
vorgeworfen wurde. Doch schrieb er mehrmals [nicht erhalten], ohne je eine Antwort zu
bekommen. So stellte er den Briefwechsel ein, da er vermutete, dass seine Briefe (die allerdings
nichts Verfängliches enthielten) abgefangen und von anderen gelesen würden, was nun
auch Serins letzter Brief bestätigt. Durch den Abbruch der Korrespondenz wollte Bullinger,
der ja von vielen gehasst wird, Serin Anfeindungen und Unannehmlichkeiten ersparen. Da er
aber aus Serins letztem Brief vernehmen konnte, dass seine früheren Briefe keine schlimmen
Folgen hatten und Serin sich über weitere Briefe freuen würde, entschloss er sich zu vorliegendem
Antwortschreiben. -[2]Er billigte nie die in der Kirche herrschende Uneinigkeit in
Lehre und Brauchtum. Daraus erwuchs den [Protestanten] zu Recht viel Missgunst unter den
Gegnern. Wie oft änderten einige ihre Abendmahlsauffassung und die Bräuche ihrer Kirche!
Und wie gut, dass Serin bei der anerkannten Wahrheit bleibt und nicht stets anderes predigt
oder neue Kirchenbräuche einführt! Eine derartige Unbeständigkeit lässt sich nicht mit dein
Evangelium begründen! Viele Jahre nach der Himmelfahrt Christi schrieb Paulus an die
Korinther: "Was ich vom Herrn empfangen habe, das habe ich euch weitergegeben", usw.
- [3] Nun zu Serins Frage, ob die Zürcher die Verabreichung des Abendmahls an Kranke
tolerieren würden. Die Antwort ist nein, da dies ein vom römischen Antichristen eingeführter
Missbrauch ist. Paulus wollte nämlich nicht, dass das Abendmahl in irgendeinem Winkel
gefriert würde, sondern in öffentlichen Versammlungen. Auch in der Alten Kirche brachte man
den Kranken nicht das Abendmahl nach Hause. Und deshalb wollen die Zürcher an dem von
ihrem Herrn Christus, ihrem wahren Hohepriester, gegründeten und von der Alten Kirche
beachteten Brauch weiter festhalten. Aus zeitlichen Gründen kann Bullinger nicht noch ausführlicher
werden. -[4]Serin schrieb, dass er Gott bittet, die Pläne der Feinde [von Zürich
bzw. der Eidgenossen] zu vereiteln. Bullinger weiß aber, dass auch die [Zürcher], genauso wie
die [Ulmer], Sünder sind. Und da die [Zürcher im Zweiten Kappeler Krieg]bereits vom Herrn
gezüchtigt wurden, könnte dies auch den [Ulmern] noch zustoßen, zumal sich niemand dem
Willen Gottes, des stärksten Richters, widersetzen kann. Dieser ist die Hoffnung des Menschen
und wird diejenigen, die ihn anrufen, nicht verlassen. Ganz wichtig ist, dass die Eidgenossen
dem Feind keinen Anlass geben, sie ausrotten zu wollen. Und sollte dieser sie dennoch angreifen
und sie ihrer von Gott verliehenen Freiheit berauben wollen, dann werden sie sich mit
Gottes Hilfe tapfer wehren und lieber sterben, als sich schändlichen und gottlosen Soldaten zuBriefe_Vol_20-449 arpa
unterwerfen! Würde der Feind versuchen, sie durch eine kostspielige Verzögerungstaktik zu
erschöpfen, müsste er bald feststellen, dass er es mit einem Volk zu tun hat, das in den Bergen
mit sehr wenig überleben kann! Der Feind hingegen würde schließlich viel größere Ausgaben
als die Eidgenossen haben und durch deren Überraschungsangriffe zu einer offenen Schlacht
gezwungen werden, in der dann Gott hoffentlich für Letztere kämpfen wird. Diese sind zu
einem langen Krieg bereit. Zwischen ihnen herrscht Eintracht. Und auch wenn sie nicht die
gleichen Glaubensansichten teilen, sind sie doch alle der Überzeugung, dass nur Gott liber
den Sieg entscheidet und denjenigen beisteht, die ihn reumütig anflehen. Zudem sind sie alle
bereit, für das Vaterland zu sterben. Und diejenigen, die nicht klar gegen den Feind Stellung
beziehen, werden alle zugrunde gehen. Aber auch wenn sie zu einer kriegerischen Auseinandersetzung
bereit sind, glauben sie nicht, dass Kaiser Karl V. etwas gegen sie unternehmen
wird. Sie führen ja den [Reichs]adler im Siegel und haben das Versprechen eines Fürsten
[Kaiser Maximilian I.], nichts gegen sie zu unternehmen. Zudem bemüht sich ja auch jener
[Karl V.] um ein neues Bündnis mit ihnen. Doch bleiben sie unablässig wachsam!
-[5] Serin und die Ulmer mögen für die Zürcher Kirche beten. Gruß. -[6][P.S.:]Gruße an
Martin Frecht, an Johannes Piscatorius und an die anderen Kollegen. Die Zürcher wissen,
was die [Ulmer Pfarrkollegen]für das Evangelium erdulden müssen. Der Herr hat ja auch
nichts anderes als das Kreuz versprochen! Es gilt also, tapfer im Kampf zu sein, um Gottes
Hilfe zu flehen, das vergängliche dieser Welt zu verschmähen und nach dein Ewigen zu trachten!
Die [Ulmer Kollegen]wissen dies bestimmt und brauchen keinen ermahnenden Trost, weil
sie diesen ja selbst der weinenden Kirche Christi spenden müssen. Der Herr erlöse die Seinen
vom Bösen!
S. D. Redditae sunt mihi literae tuae 4. augusti datae. 1 In iis quereris et accusas meam ignaviam meumque in non scribendis literis diuturnum silentium. 2 Ego vero, mi Leonharde, semel et iterum scripsi, 3 quas te non accepisse ex tuis facile colligo! Cessavi ergo ab officio scribendi. Suspicatus enim sum in hisce turbis intercipi et resignari literas. 4 Caeterum non est, quod tibi et rebus tuis metuas. Nihil deprehensum est ab illis, qui literas resignarunt, quod tibi fraudi esse possit. Praeterea metuebam, ne invidiam tibi conflarem et hostes tibi pararem, si pergerem scribere tuae humanitati. Nosti enim, quam sit odiosum nomen meum apud plerosque. Proinde, ne incommodarem tibi, qui prodesse non possum, nihil porro scripsi. Iam, quia intelligo tibi non ingratas neque perniciosas esse meas, paucula ad tuas respondeo.
Nunquam probavi varietatem illam doctrinae et rituum in ecclesia. 5 Neque vulgarem id nobis apud adversarios invidiam (et commeritam quidem!) a peperit. Quoties enim a quibusdam 6 mutata est doctrina de coena domini! Quoties mutati sunt ritus! Ideo adversarii clamant nihil apud illos 7 vel firmi esse vel comperti. Probo itaque institutum tuum, qui in agnita veritate cogitas
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perseverare et non in diem mutare et verba et ritus. Non enim eam vanitatem et inconstantiam b didicimus ex evangelio! Paulus, multos post annos ab ascensione domini scribens ad Corinthios epistolam: "Ego,"inquit, "tradidi vobis, quod accepi a domino", etc. 8
Quaeris deinde, num apud nos tollerabile judicetur, ut aegris deferatur coena? 9 Non sane receptum id est apud nos, neque tolleratur! Recensemus enim inter abusus coenae deportationem ad infirmos. Paulus enim ex traditione domini vult coenam celebrari non in angulis, sed in frequenti coetu. 10 Neque coena apud veteres delata est ad infirmos. Debemus eum ritum Antichristo papae Romano, cum quo nihil commune volumus habere. Satis est nobis, si Christi domini et vere summi pontificis nostri 11 traditionem sequuti conveniamus in templo aut in coetu publico et ibi celebremus, quod ille nobis celebrandum tradidit. 12 Non vacat argumenta huc re-|| 27v ponere, quae hac in sententia nos retinent. Satis fuerit tibi simplex domini traditio et observatio veteris ecclesiae.
Precaris, ut dominus omnia hostium nostrorum consilia mutet. 13 Ego vero video nos esse peccatores, quemadmodum fuistis et estis vos; at visitavit dominus iniquitates nostras. 14 Fieri ergo potest, ut et vestras visitet. Quis autem resistet fortissimo et iustissimo iudici? 15 Speramus tamen in misericordia eius, 16 qui neque preces nostros neque nos deseruit. 17 Conabimur modis omnibus, ne illi, qui nobis male volunt, iustas debellandi nos occasiones habeant. Quod si omnino nobiscum certare et ex innata invidia nos et nostram a deo acceptam libertatem opprimere voluerint, invocato dei auxilio ita, ut fortes decet, nos geremus. Malumus in acie cadere fortiter quam serviliter et turpiter subiacere libidini impii militis. 18 Si vero non facta nobis fuerit pugnandi facultas et hostis mora et sumptibus nos delassare et in potestatem redigere voluerit, sentiet deo dante populum frugalem et qui minimo inter montes vivere possit! Majores ille sumptus facere cogetur minusque ferendo erit, quam nos, qui assuevimus fere laboribus. Sentiet intollerabiles incursiones, ut tandem cogatur conducibilius esse aperto nobiscum Marte confligere. Quod, ubi factum fuerit, speramus dominum pugnaturum pro nobis. 19 Nulla nobis, deo gratia, earum rerum deest, quae ad bellum etiam diuturnum pertinet. Summa est inter Helvetios omnes concordia! 20 Nam cuiuscumque religionis simus, consentimus tamen in hoc omnes:
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Ex deo esse victoriam; 21 illum iuvare poenitentes et invocantes nomen eius! Consentimus in hoc omnes, quod extrema omnes pro patria perpeti volumus! Obtruncabuntur et confossi concident, quicumque in periculo imminente adversas partes sequi velle videbuntur. Caeterum utcumque parati simus et vigilemus, non tamen putamus caesarem 22 quicquam contra nos hostiliter tentaturum. Habemus sigilla aquilae 23 et fidem principis 24 obstrictam sanctissime nihil illum Helve-|| 28r tiae irrogaturum. Imo ambit ille 25 novum foedus. Novimus interim vigilandum esse perpetuo.
Ora tu cum omnibus piis pro ecclesia nostra! Vale. Tiguri, 30. augusti anno 1547.
H. Bullingerus tuus. |
Praestantissimum virum d. Martinum Frechtium et d. bannern Piscatorium 26 ac symmistas reliquos amanter salutabis. Scimus, quae patiamini propter verbum Christi. 27 Verum hic nihil aliud nobis promisit quam crucem. 28 Este ergo fortes in pugna! Implorate eius auxilium! Contemnite praesentia, apprehendite futura! Momentanea sunt, quae in mundo sunt; aeterna sunt coelestia. 29 Sed non opus est vobis consolatione, qui instituti estis ad consolandum totam Christi ecclesiam moerentem iam et plorantem. Dominus liberet nos a maio. 30
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[Adresse auf der Rückseite:] Optimo viro d. Leonhardo Soerino, Ulmensis ecclesiae ministro fideli, fratri in domino colendo et charissimo suo. c