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Autograph: Zürich StA, E II 338, 1484b (Siegelspur) Ungedruckt
Cassander hat in Köln von Albert [Hardenberg] und nun auch in Straßburg von Gerhard
[thom Camph] und Konrad Pellikans Sohn Samuel ganz Erfreuliches über die Zürcher erfahren.
—Besonders glücklich ist er über die unter den Zürchern herrschende Eintracht in Bezug
auf das Abendmahl, welches leider zum Zankapfel wurde, statt die gegenseitige Verbundenheit
der Gläubigen auszudrücken. — Möge Gott seine Kirchen von den Feinden befreien! Diese
verfolgen die Gläubigen in den kaiserlichen Niederlanden und besonders in Flandern. Auch
die Kölner würden die kleine Herde Christi bedrängen, wenn sie tun könnten, was sie wollten.
Sie bekunden ihren römischen Eifer nicht nur in ihren Predigten, sondern auch durch die von
ihnen veröffentlichten Schriften. Kölner Bürger wurden sogar aus der Stadt verwiesen, weil sie
das Abendmahl unter beiderlei Gestalt empfangen haben; darunter befand sich die Witwe des
Gisbert Longolius. Man weigerte sich, dessen Leichnam in Köln zu bestatten, weil Longolius
kurz vor seinem Tod einen Priester rufen ließ, der ihm das Abendmahl unter beiderlei Gestalt
erteilte. —Aus dem beigelegten Büchlein [,,Dialogus Philalethis"]wird Bullinger einiges über
den Zustand Kölns erfahren. Es richtet sich gegen einen unverschämten Dialog [,,Echo Melanchtonis"]
zwischen Martin [Luther] und Philipp [Melanchthon]: Als der Erste die "fidem
iustiflcantem" erwähnt, fügt der Zweite wie ein Echo cacantem" hinzu! — Der Reise- undBriefe_Vol_15_394 arpa
Studiengenosse Cornelis [Wouters]empfiehlt sich ebenfalls den Zürchern. —Briefe sind willkommen.
Cassander und Wouters wohnen bei Paul Fagius, Pfarrer von Jung-St. Peter, bei dem
sie Hebräisch lernen. —[PS..]Grüße an den Zürcher Rat, der sie [im April 1544] so großzügig
empfangen hat.
Eruditissimis et sanctissimis viris, ministris et professoribus ecclesiae Tigurinae, Georgius Cassander s[alutem] d[icit].
Iam menses aliquot sunt, cum ad nos Coloniam a vobis rediens fortissimus et strenuus Christi minister d. Albertus 1 de salute et incolumitate vestra fausta nobis omnia renunciavit; quod ipsum Gerardus Phrysius 2 adolescens eruditus et pius, cum in nos Argentinae una cum Samuele 3 Chonnradi Pelicani, venerandi illius et sanctissimi vestri senis, filio, preter utriusque nostrum opinionem incidisset, confirmavit, idque non sine maxima animi nostri voluptate. Nam eximias dei dotes, quas ad fulciendam et sustentandam eius ecclesiam fideliter confertis, agnoscunt omnes pii
Sed, o felicem illum diem, cum audire licebit vos omnes, qui Christi regnum adversus antichristi tyrannidem tuendum defendendumque suscepistis, idem in domino et sapere et loqui, 4 presertim de hoc sacratissimo communionis nostri cum Christo 5 mysterio! Quis enim non vehementer doleat eo diaboli astum 6 profecisse, ut hoc sacratissimum concordia, pacis et unionis sacramentum in materiam et instrumentum conversum sit discordia et dissensionis? 7 Quo quid, queso, cogitari potest absurdius? Multum tamen nobis spei secundum dei misericordiam in vestra prudentia, modestia et pietate positum est. Quodsi nondum per omnia consentire potestis, hoc certe plerique omnes pii optant, ut effectus et usus huius sacramenti, de quo propemodum convenitis, cuiusque cognitio populo perquam est necessaria, diligenter et assidue inculcentur, subtiliores vero illae quam utiliores questiones de modo presentiae, de impiorum sumptione dissimulentur vel certe privatis vel literis vel colloquiis inter doctos tantum disceptentur, ac interim omnes concordia viae diligenter pertententur.
Nos interim, quod possumus, deum orabimus, ut ecclesiam suam ab omnibus adversis et hostibus liberet atque etiam (quod in ecclesia vestra fieri et cupio et scio) a tyrannis et persecutonibus, quibus iam, ut nosse vos puto, in Inferiore Germania caesari 8 subiecta ac presertim in nostra Flandria pusillus ille Christi grex 9 qui illic passim palabundus oberrat, 10 crudeliter
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discerpitur a et laceratur, trucidatur; 11 quam crudelitatem Colonienses quoque (apud quos hanc hyemem et magnam aestatis partem egimus) gestiunt, si modo animis par esset facultas. Certe, quod in se est, zelum suum erga sacram illam Romanam sedem strenue declarant non concionibus modo assiduis et editis libris, verum etiam edictis propositis et civibus ob communionem utriusque speciei civitate exturbatis; 12 e quibus est honestissima et sanctissima matrona, eximii illius viri Gisberti Longolii 13 vidua
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14 —qui etate sua maximo fuit civitati ornamento, in cuius etiam cadaver sevierunt, cum mortuo sepulturam negarent, 15 quod paulo ante mortem presbyterum 16 accersisset, qui evangelico ritu corpus illi et sanguinem domini administravit. 17
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Verum qui nunc status sit Coloniensium, nonnulla ex hoc libello cognoscetis, exiguo quidem illo et tenui, sed tamen lectu non iniucundo neque prorsus inutili. 18 Scriptus est autem adversus impurissimum et virulentissimum dialogum Colonie editum personis Martini 19 et Philippi 20 inductis, quo nihil unquam visum est ineptius, frigidius et impurius; 21 quod vel ex hoc uno loco colligas: Quum enim interlocutorum alter in fine versus dixisset "fidem iustificantem", || 1484b,v. excepit alter, qui echo videlicet representabat, "cacantem . 22 Illius libelli indignitas huius dialogi editionem extorsit.
Sed de his satis. Nimis enim improbe vestris illis sanctissimis negociis obstrepo. Deus vos ecclesiæ sue diu et animo et corpore incolumes conservet.
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23 Commendat se vobis meus et patronus et itinerum studiorumque socius Cornelius Gvalterus 24
Argentina, ex aedibus Pauli Fagii.
Quod si cui vestrum ad nos scribere libeat (quod non poterit nobis non esse gratissimum) ad aedes huius Pauli Fagii, ministri apud Petrum Juniorem 25 , apud quem nunc Hebraicorum studiorum gratia commoramur, transmittere licebit.
Sexto idus iulias anno 45.
Magistratui vestro gravissimo et prudentissimo, cuius miram in nos humanitatem experti sumus, 26 felicia omnia imprecamur; cui nos ex animo commendatos cupimus.
[Adresse auf f. 1485v.:] Eruditissimis et sanctissimis viris ministris et professoribus ecclesiae et scholae Tigurinae. 27