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Autograph a von Oswald Myconius: Zürich StA, E II 337, zu 69 (Siegelspur) Ungedruckt
Sind mit dem Zürcher Bekenntnis gänzlich einverstanden; es entspricht auch ihrer gedruckten Konfession [vom Januar 1534]. Mit dem Hinweis auf die Behauptung der Gegner, die Basler hätten ein Abendmahl ohne Christus, veranlaßten die Straßburger die Abfassung eines neuen Bekenntnisses. Dieses ist etwas kürzer als das zürcherische, steht aber damit völlig im Einklang. Die Straßburger sind damit einverstanden; Bucer ist allerdings abwesend. Daß es beim Abendmahl auf den Glauben ankommt, muß jedem wahren Christen einleuchten. Die Gegner sprechen ihnen den Glauben ab und dies nur auf Grund von Verleumdungen, ohne ihre Bücher zu kennen, die sie ja verachten. Die Basler hoffen auf die Konkordie, um die sich die Brüder in Straßburg bemühen.
S. et pacem per dominum.
Hanc vestram confessionem 1 diligenter, quamvis tempus breve esset, lectam non nunc primum adprobamus, sed olim quoque confessi sumus et deo
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et libello in hoc aedito Germanice, mundo b et ante dies non multos fratribus Argentinensibus, qui scriptis literis 2 eam ipsam elicuerunt hoc potissimum verbo, quo scripserant illud per Germaniam pene ferri de nobis, habere coenam sine Christo. Hoc itaque pati nequeuntes coacti sumus ad confessionem super eucharistiae sacramento faciendam veluti de novo 3 . Par est per omnia, quod adtinet ad mentem, vestrae. Brevior est expositio, interim a vestra tamen nihil poenitus dissonans. Iam c Argentinenses et nostram sententiam de praesentia domini in coena deque toto coenae probarunt negocio literis 4 et propriae manus cuiusque subscriptione excepto Bucero, ut qui domi, sicut scitis, non fuerit d 5 . Cui vero non constat, pio saltem, quod ubi fides existit, ibi et Christum vere esse? Contra ubi fides nulla, nullum etiam Christum esse? Quamobrem si coenam agentes fideles fuerimus, necesse est, ut Christum habeamus praesentem edamusque, dum panem sumimus et vinum bibimus 6 . Istud quidem ex dicto verbo satis superque e notavimus, adversarios in hac causa nostros fidem Christi poenitus negare nobis. Nam f alioqui de coena nostra tam improbe iudicare non possent. Verum quaenam haec malignitas negare, fidem eis, qui Christum docent tam synceriter, imo qui gloriari audent cum Paulo se «nihil scire prorsus nisi Iesum Christum et hunc crucifixum» [1 Kor 2, 2]? Videntur contemnere libros, qui scripti sunt quique scribuntur a nostris. Hos etenim non legunt, interim tamen credunt delatoribus, et quicquid hi deferunt, arripientes firmant. Quocirca quid deinde aliud quam meras calumnias dicerent? Iudicabit istos olim dominus 7 procul dubio. Nostrum est unanimiter rogare deum per dominum nostrum Iesum Christum, ut mentis sanitatem largiatur, qui carent 8 , defendat, qui habent. tum enim nemini dubium esse potest quin concordia consequatur in ecclesia talis, qualem iam diu bono quidem zelo quaesierunt fratres Argentinenses 9 . Dominus nos omnes conservet in aeternum!
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Valete semper fide salva g et inconcussa.
Basileae, raptim, 26. novembris anno 1534.
Telamonius Limpergius 10 ,
Osvaldus Myconius,
Paulus Phrygio,
Andreas Carolostadius,
Volffgangus Wisenburgius,
Marcus Bersius,
Benedictus Widman h 11 ,
Johannes Luitthardus 12 ,
Thomas Gyrfalckonius 13 ,
Ioannes Gastius 14 ,
Michael Glasser 15 ,
Michael Capitarius, diaconus Leonardi i 16 ,
Burckardus Rottpletz k 17
[Adresse auf der Rückseite:]l Domino Heinricho Engelharto, d. Heinricho Bullingero caeterisque fratribus Christum Tiguri docentibus, dominis et fratribus in Christo charissimis suis.
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eifriger Lutheraner, Jakob Schopper, gegen ihn den «Biberacher Abendmahlsstreit» der Jahre 1543/45 entfachte, den Martin Frecht im Bucerschen Sinne schlichtete. 1548/49 hielt sich Widmann immer noch in Biberach auf. Basel, Matrikel II 4 setzt den 1533/34 immatrikulierten «Benedictus Widman de Pfortzheim» mit dem St.-Peter-Diakon gleich. - Lit.: Oekolampad BA II Reg.; Blarer BW II 217; ABaslerRef III-V Reg.; Amerbach, Korr. VIII 17f; [Christian Friederich Essich], Geschichte der Reformation zu Biberach, vom Jahr 1517 bis zum Jahr 1650, Ulm 1817, S. 42. 140; David Koch, Der Abendmahlsstreit in der Reichsstadt Biberach in den Jahren 1534 und 1545, in: BWKG IV, 1900, S. 173. 183-187. V, 1901, S. 33-54; Gerhard Pfeiffer, Das Ringen um die Parität in der Reichsstadt Biberach, in: ebenda 56, 1956, S. 13f. 48; Karl Gauß, aaO, S. 167; Locher, Zwinglische Reformation 479; Bernhard Rüth, Der Prediger Bartholomäus Müller und die Biberacher Reformation, in: BC, Heimatkundliche Blätter für den Kreis Biberach 5/1, 1982, S. 18.