Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

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BULLINGER AN
BERCHTOLD HALLER
Bremgarten,
6. Juli 1531

Abschrift mit autographer Unterschrift: Zürich ZB, Msc F 80, 212r. -215v. 7 1/2 fol. S., sehr gut erhalten Teildruck: Fast 173-180

Beantwortet ausführlich Hallers Fragen über die Verwandtschaftsgrade, welche auf Grund des mosaischen Gesetzes ein Ehehindernis darstellen, und über die Exkommunikation. Diese solle nicht durch Ausschließung vom HI. Abendmahl, sondern von der christlichen Obrigkeit durch öffentliche Strafen geübt werden.

Gratiam a et vitae innocentiam a domino.

Petis 2 a me, Berchtolde charissime, quod ipse mecum nunquam perpendi diligentius; gradus videlicet Moseos 3 cum affinitatis tum consanguinitatis b , qui cum sinuosis - mt et tu fateris -implicentur computationibus, levi manu semper perstrinxi. Soleo enim ab iis, quae sursum ac deorsum adeoque et in c gyrum evolvunt mentem, libentius referre pedem, maxime si nulla me urgeat necessitas. Quanquam, ut verum fatear, supputationem hic quoque meam habeam, sed vilem quidem illam, quam et libenter commonstrabo, non tam ut te doceam quam ut

a darüber am oberen Rande eine Überschrift von anderer Hand: Berchtoldo Hallero Bernati.
b Hier sowie weiter unten am Rande Bemerkungen und im Text zahlreiche Unterstreichungen von J. H. Hottinger.
c in von anderer Hand übergeschrieben.
1 Berchtold Haller, geb. 1492 in Aldingen bei Rottweil, besuchte die Schulen in Rottweil und Pforzheim, 1510 an der Universität Köln immatrikuliert, 1511 Magister (Köln, Matrikel II 657). Seit 1513 wirkte er an der Lateinschule in Bern, 1519 kam er als Prediger an das Berner Münster und wurde 1520 Chorherr. Haller stand mit Zwingli seit 1521 in Verbindung und empfing von ihm wesentliche Anregungen. 1526 nahm er an der Badener Disputation teil; bei der Berner Disputation 1528 spielte er eine führende Rolle. Der Versuch, 1530 in Solothurn die Reformation einzuführen, scheiterte. Zusammen mit Capito schuf Haller 1532 die Berner Kirchenordnung (Berner Synodus), im selben Jahr wurde er zum Dekan des Berner Kapitels ernannt. Der stets kränkelnde Reformator Berns starb am 25. Februar 1536. Obwohl Haller in seinem theologischen Denken in bedeutendem Maße von anderen abhängig war, konnte er doch wegen seiner Gewissenhaftigkeit und Umsicht als maßgebender Theologe und Kirchenmann der Reformation in Bern zum Durchbruch verhelfen und ihren dauernden Bestand sichern. Die Anfänge der Verbindung zwischen Haller und Bullinger sind nicht feststellbar, sicherlich haben sich die beiden jedoch an der Berner Disputation persönlich kennengelernt. Nach Bullingers Amtsantritt in Zürich entwickelte sich ein reger brieflicher Gedankenaustausch, doch ist der größte Teil der Briefe Bullingers nicht erhalten geblieben. Bullinger widmete Haller 1533 seinen Römerbriefkommentar (HBD 22,21 f) und zählt ihn unter seinen Freunden auf (HBD 128,18). — Lit.: ABernerRef passim; Carl Pestalozzi, Bertold Haller. Nach handschriftlichen und gleichzeitigen Quellen, Elberfeld 1861. — LSRK IX; Strasser passim; Lengwiler 77.83; Otto Erich Strasser, Art. Haller, in: RGG III 40; Oskar Vasella, Art. Haller, in: LThK IV 1334; Christian Neff, Art. Haller, in: ML II 237; HBLS IV 62; Schl. 7855-7865. 46663-46665. 53030; s. auch unten 229f. 234ff. 242ff.
2 Ein entsprechender Brief Hallers ist nicht erhalten.
3 Bullinger hält sich bei der Aufzählung der ehehindernden Verwandtschaftsgrade im wesentlichen an die Zürcher Ehegerichtsordnung vom 23. April 1530 (AZürcherRef 1664), Haller war Mitglied des nach dem Vorbild des Zürcher Ehegerichts aufgebauten Berner Chorgerichts und hatte deshalb an der Sache ein besonderes Interesse, s. Köhler, Ehegericht I 78 ff. 319 ff.


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a te discam; ea etenim lege communicabo tibi nostra, ut tu vicissim et tua proponas, nam expendenda produco.

Recensentur igitur hae nominatim personae Levit. 18 [6ff], quae a connubio arcere videntur certam hominum turbam. Primas tenent parentes, pater atque mater, sequitur noverca. Ab hac est soror eaque legitimo sive illegitimo thoro, a patre tantum sive a matre nata sit. Hinc sequitur nepos una cum nepte, hoc est filia filii et filia filiae, postea vero soror germana, quam Hebreus vocat filiam uxoris patris [Lev 18,11]. Sequuntur ab hac amita et matertera, hoc est patris et matris soror, item patruus, id est frater patris, una cum uxore sua, nurus quoque et fratria, denique et privigna una cum liberis suis, quibus iungitur et glos, hoc est viri soror; personae, ni fallor, in universum 15.

Sed nulli dubium d plures etiam iis esse comprehensas, quas nobis contraria membra infallibili exponunt fide, cum eadem sit ratio idemque iudicium, ut etiam tu scribis, in similibus. Nam si non licet novercam ducere, certe nec vitrico nubere licet; si a sororis complexu arcetur frater, sive ea sit germana sive ex alterutro tantum parente prognata sive privigna, procul dubio nec sorori licet nubere fratri. Sic neque nepotum nobis copulari debent connubia, est autem nepos proprie filii nostri filius, neptis autem filia filiae nostrae. Hinc vero appellamus (ex lustiniani imperatoris sententia, Institut[ionum] imp[erialium] lib. 1. tit. de nuptiis)4 amitam patris nostri sororem, patruum fratrem et materteram matris sororem. Itaque simili ratione inter vetitas personas numeratur avunculus, id est frater matris una cum uxore sua; nam et patrui uxor prohibita est, sed idem gradus est eademque ratio patris atque matris, ergo et avunculus una cum uxore sua sunt inter prohibitas. Rursus consequitur et pari ratione prohibitos esse maritos amitae et materterae, nisi dispar sit ratio fratris et sororis; nam si coeundum non est cum uxore patrui, cur commisceretur puella cum marito amitae? Item nurus filii mei uxor est, quod si hanc ducere non possum, et gener et socer et socrus vetitae sunt personae. Est autem gener filiae meae maritus, socer uxoris pater, ut socrus uxoris mater. Iam si non commiscetur cum nuru sua pater, cur in complexum socrus admitteretur gener? Et glos mariti soror est; ei opponitur levir, mariti frater. Hic igitur et Baptista: «Non», inquit, «decet te uti, imo abuti uxore fratris» [Mk 6,18]. Proinde et fratria et sororius sub eodem continentur iugo. Sed haec fortassis obscurius; summam igitur rerum adeoque et personas plures 30 veluti in tabella oculis expono nunc contemplanda idque ad nostrae linguae usum, quo omnia sint et clariora et certiora: ||212v.

d nach dubium gestrichen et [?].
4 lustiniani Institutiones I, 10 (de nuptiis), recognovit Paulus Krueger, in: Corpus Iuris Civilis, Vol. I, Berlin 1954 16 , S. 4 «Item amitam licet adoptivam uxorem ducere non licet, item materteram, quia parentum loco habentur».


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die mutter
der mutter schwester
deß vatters
Dem ledigen deß vatters bruder wyb
jüngling der mutter
sind diß die stieffmutter
personen die liblich schwester
namhaft zur von vatter und mutter
ehe die schwester vom
verbotten: vatter allein e eelich oder uneelich,
das ist die stieff schwester.
der vatter
der mutter brüder
deß vatters
deß vaters
Also sind der mutter schwesterman
der ledigen der stieff vatter
dochter diß f der liblich bruder von
personen zur vatter unnd mutter
ehe der bruder vom vatter
verbotten: allein oder muter allein, eelich oder
uneelich, das ist der
stieffbruder.

Item es sind ouch verbotten deß wybs schwöster und mans bruder oder bruders wyb unnd schwesterman.

deß sons dochter
So sind dem der dochter dochter
man die stieff dochter
verbotten der stieff dochter kind
diß volgend oder dochtern
personen: deß sons wyb und die schwyger 5 .
deß sons son
Her- der dochter son
widerumb der stieff son
sind ouch deß stieff sons kind
dem wyb oder sön
verbotten: der dochter man und der schwächer 6 .

Haec digessimus ad hunc modum docendi et perspicuitatis gratia, non quod putem eos decere gradus liberum tantum et non virum quoque. Quod igitur discrevi, facilitatis causa discrevi, nec opus putavi ad vivum resecare et ad amussim secernere consanguinitatis gradus ab affinitate. Quis enim nescit affines esse, qui non sanguinis, sed matrimonii nexu iuncti sunt? Unde posthac quivis nullo negotio videbit, quid sub affinitatis et quid sub cognationis titulum referendum sit, estque hoc nostrum, Berchtolde mi, exiguum illud vileque de gradibus affinitatis et cognationis iudicium, ubi interim scio te longe alia expectasse. Verum cum non licet exhibere tibi, quod volumus, age, quod possumus, accipe et haec nostra boni consule.

Quod vero excommunicationem attinet, de qua nuper, quid sentirem, rogasti 7 , ego excommunicationem nihil video esse aliud quam publicae honestatis morumque christianorum publicam et christianam custodiam, nam corda solus iudicat altissimus 8 . Simonem enim Magum, quem in ecclesiam baptismo acceperat

e In zwei weiteren zeitgenössischen Abschriften ist auch der andere Nebensatz vorhanden, der hier offenbar vergessen wurde: oder muter alein (Zürich ZB, Msc C 86a, 3v.; Zürich StA, E II 342, 8v.).
f vor diß gestrichen verbotten.
5 Schwiegermutter, meist die Mutter der Frau (SI IX 1793f).
6 Schwiegervater (SI IX 1797).
7 Trotz verschiedener Bemühungen (z. B. am Tag der Burgrechtsstädte in Aarau am 27. September 1530, EA IV/1b 783ff) war die Ausübung der Kirchenzucht in der deutschen Schweiz nicht einheitlich geregelt. Die von Bullinger hier vertretene Auffassung wurde von Haller Oekolampad mitgeteilt, worauf sich dieser ausführlich mit ihr auseinandersetzte (Oekolampad BA II 925a, s. auch unten 242f) und die Frage des Bannes mit Haller in Aarau am 1. August 1531 besprach (s. Oekolampad BA II 901). Zur Auseinandersetzung um die Kirchenzucht s. Köhler, Ehegericht I 354ff; Z XI 158ff. 177ff; Fast 139ff; Ley 143ff; Staehelin 506ff (vgl. dazu Hans Walter Frei, Johannes Oekolampads Versuch, Kirchenzucht zu üben, in: Zwa VII 494-503).
8 Siehe 1 Sam 16.7.


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Philippus 9 , non reiicit Petrus priusquam proderet impiis signis mentem impiam 10 . Sic neque Ananias neque Saphyra 11 neque Demas 12 neque alii pseudochristiani ante tempus excludebantur. Et apostolus Paulus: «Quorundam», inquit, «hominum peccata ante manifesta sunt praecedentia ad iudicium, quosdam vero sequuntur, sed ista veluti greek videri poterant» [1 Tim 5,24 f]; neminem enim aliud sentire credo quam publica eaque ||213r. offendentia crimina excommunicatione esse plectenda, ubi videlicet nihil proficias admonitione fraterna, aut ubi eiusmodi designatum sit flagitium, ut impune transiri non possit, ne scilicet in malum abeat exemplum. Cuius equidem rei magna sunt inditia in 1. Pauli ad Corinth. cap. 5 [1 ff]. Hoc imprimis excutiendum videtur, apud quem sit excommunicationis authoritas et quis sit modus eius.

Scio sane plaerosque catabaptistarum misere in hac re tumultuari, quod puniendi scelerum potestas honestatisque custodia (id enim excommunicationis nomine intelligo) magistratui committitur. Mox enim horrore quodam intonant: «Si vos non audierit», inquit Christus, «dicite ecclesiae» [Mt 18,17], atque magistratus non est ecclesia 13 . Nec vident terque quaterque 14 prophani Christum synechdocha 15 esse usum. Quod si negarint illi, expectabimus nos, dum illi ecclesiam convocarint, cui libellos porrigant adversum contumaces. Sed de particulari -inquiunt -ecclesia loquitur. Proinde vicimus nos Christum videlicet usum esse synechdocha, ut nunc frustra illi adhaereant literae occidenti; quid, quod mox sequitur in iisdem domini verbis? «Ubi duo vel tres in nomine meo congregati fuerint, ero in medio illorum» [Mt 18,20]. Ideoque si Christus excommunicationem particulari commisit ecclesiae (ut et ipsi fatentur) et duo aut tres, duodecim item et viginti quatuor conficiant ecclesiam particularem, quid vetat, quod Christus non item magistratui commiserit excommunicationis authoritatem, si congregetur in nomine Christi? Cur enim nos tantopere laboramus, ut non nisi e christianis deligatur congregeturque magistratus, nisi ut eius curae tuto committi possit publicae honestatis custodia? Nam et alias dei minister est authore apostolo [Röm 13,4 u. ö.], nempe ut ea, quae decora sunt, pulchra, honesta et sancta, plantet, promoveat et tueatur, contraria vero tollat.

Quid, quod integrior ac maior erit penes magistratum excommunicationis authoritas quam apud promiscuam plebem, quae, ut iudicio caret, sic affectibus plaerunque ducitur g ? Neque vero et omnes sumus christiani, qui interim in ecclesia Christi recensemur ferimusque suffragia. Quid itaque agas apud eos calculorum suffragiis, quos idem morbus tenet, quem tu cupias extinctum? Si ergo nunc de eius, qui peccavit, exclusione aut mulcta quaeras, verebitur hic ne eodem

g ducitur von anderer Hand.
9 Siehe Apg 8,13.
10 Siehe Apg 8,18-23.
11 Siehe Apg 5,1-10.
12 Siehe 2 Tim 4,10.
13 Bullinger wendet sich hiermit auch gegen Oekolampad, der nach dem Protokoll der Burgrechtstagung von Aarau über den Bann am 27. September 1530 sagte: «Item Christus hab nit geseyt: <so du din bruder zum anderen mal und selbander gestrafft hast, verklag in der oberkeyt>; er sagt aber: <der gemeyn> [Mt. 18,17]», Oekolampad BA II 782, S. 495; s. auch Z XI 129,13ff.
14 Vgl. Adagia, 2,9,5 (LB II 665 A).
15 «Verwendung eines Wortes für ein anderes, von diesem in quantitativer Beziehung verschiedenes Wort», Z XIII 848; Lausberg 572ff.


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iuguletur laqueo h 16 , quem illi necteret, pulchre itaque dissimulabit appellabitque misericordiam, aut tumultu excitato comitiis ac vaframentis ecclesiam infecta re dissolvet. Videmus enim quotidie, quo res nostrae decidant, si unus atque alter protrahatur, ut pristina vita posita meliorem vivat, fuitque id ab omnibus seculis certo observatum optima quaeque a minima semper populi parte suscepta esse, at inter paucos eosque selectos floruisse honestatem. Quid enim, si unus atque alter ex magistratibus degeneret aut in transversum subdola agat consilia? Deponatur etenim e fastigio et surrogetur in eius locum syncerior, id, quod in promiscua plebe fieri non potest. Huc facit, quod Exod. 12 [3]legimus dominum praecepisse Mosi et Aharon: «Loquimini ad universum coetum filiorum Israel»; et paulo post, ubi hoc domini mandatum scribit impletum: «Vocavit», inquit, «Moses ||213v. omnes seniores filiorum Israel» [12,21]. Unde liquido claret et ecclesiam non impie usurpari pro certa hominum turba; ex quibus omnibus illud consequitur excommunicationis authoritatem sancto senatui non per rapinam (ut quidam aiunt)17 , sed pie deferri. Patrocinatur istis quidem nostris vetustissimus ille et longe eruditissimus Tertullianus, qui in «Apologetico» adversus gentes cap. 39 de christiana disciplina verba faciens 18 : «Coimus», inquit, «ad divinarum literarum commemorationem, si quid praesentium temporum qualitas aut praemonere cogit aut recognoscere. Certe fidem sanctis vocibus pascimus, spem erigimus, fiduciam figimus, disciplinam praeceptorum nihilominus inculcationibus densamus. Ibidem etiam exhortationes, castigationes et censura divina. Nam et iudicatur magno cum pondere, ut apud certos de conspectu dei, summumque futuri iudicii praeiudicium est, si quis ita deliquerit, ut a communicatione orationis et conventus et omnis sancti commercii relegetur. Praesident probati quique seniores, honorem istum non pretio, sed testimonio adepti. Neque enim precio ulla res dei constat» etc. Quibus Tertulliani verbis liquido claret excommunicandi authorita[te]m eo tempore, hoc est in primitiva ecclesia, fuisse apud certos vita, moribus pietateque insignes viros, non apud promiscuam ecclesiae turbam.

Verum ita, dicis, evicerunt pontificii; affirmant enim consiliorum suorum statuta ecclesiae esse statuta. «Ubi enim duo vel tres conveniunt» [Mt 18,20], ibi ecclesia. Convenere autem non raro trecenti ac quadringenti episcopi, fuerunt ergo ecclesia dei. Iam «si quis ecclesiam non audierit, sit tibi», inquit dominus, «tanquam ethnicus et publicanus» [Mt 18,17]. Sed falluntur, nam ut nunc sileam non omnem coetum esse sanctum, nec nostram ecclesiam, cuius Christus meminit in Math. [18,20] coire, ut sanctiones adversus scripturas sanciat; vera enim dei ecclesia vocem pastoris solam audit et agnoscit i . Clarissime edixit Christus: «si convenerint in nomine meo» [Mt 18,20]; porro illi convenere «in nomine proprio» (ut loan. 5 [43] ait Christus), ergo non convenere in nomine Christi.

h gladio gestrichen, laqueo von anderer Hand darübergeschrieben.
i vor agnoscit gestrichen audit.
16 Vgl. die Redensart «cum suo ipsius gladio iuguletur», s. Otto 154, Nr. 759.
17 Bullinger wendet sich gleichermaßen gegen die Täufer wie gegen Oekolampad. Zur täuferischen Gegnerschaft gegen die Übertragung der Banngewalt in die Hände der Obrigkeit s. z. B. die Schleitheimer Artikel II und IV, in: Flugschriften aus den ersten Jahren der Reformation, Bd. II, Leipzig 1908 (Nachdruck: Nieuwkoop 1967), S. 307f. 311-313; Z VI/I 111, 26ff. 129, 25ff; IX 111, 20-22; s. noch unten Anm. 43.
18 Tertullian, Apologeticum, XXXIX, 3-5 (CChr I 150,9-21).


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Testamur hac in re pontificum decreta. Quod vero episcopus sibi soli sumpsit excommunicationis authoritatem, eaque tyrannidem suam exercuit ac vindicavit, impudentius est quam quod responsionem mereatur. Sed haec obiter.

Restat, ut de excommunicationis modo disseramus, quanquam non videam, quid post Christum copiosius aut venus adferri possit; is enim gradibus quibusdam locatis: «Si», inquit, «peccaverit in te frater tuus» [Mt 18,15] et quae sequuntur, nam notus alias locus, qui docet post admonitiones fraternas contumaci nequicquam inculcatas infligendam esse exclusionem, ut inquam is poenam sceleris et contemptus luat, qui admonitiones fraternas contempserat k. Sed Christus (inquiunt) «si», ait, «te non audierit, sit tibi veluti ethnicus et publicanus» [Mt 18,17] et Paulus inquit «tradatur satanae» [1 Kor 5,5], non dicit: tradatur magistratui ad poenam. Quibus respondemus Christum ||214r. quidem istis omnibus nihil aliud voluisse quam eum publice mulctandum esse, qui spretis commonitionibus amicis inhoneste 1 perrexerit vivere. Esse enim ethnicum et publicanum est recenseri haberique inter facinorosos, quibus nihil neque officii neque synceri tuto committere ausis; ut nos solemus moechos, ebrios aliosque palam flagitiosos honore et trabea exutos publice dedecorare; porro hoc quid aliud est quam publica mulcta? Sic etiam fatemur Paulum scripsisse «tradatur satanae», sed eundem quoque addidisse: «ad interitum carnis» [1 Kor 5,5]; unde necessario consequitur non modo Christum ipsum, sed apostolum quoque non de aliqua animae interna loqui perditione, sed de externo quodam ritu adeoque et externa mulcta. Nam in 2. ad Corinth. 2. cap. [6]: «Sufficit», ait, «istiusmodi homini greek greek greek», hoc est mulcta sive correctio ea; nam «greek greek greek», authore Budaeo 19 «utrunque dicitur pro eo, quod est mulctare et in aliquem animadvertere», et «greek [!] est supplicii aestimatio et animadversionis modus» 20 . Rursus «greek», eodem authore, «significat reprehendo» 21 et greek est censum agere et aestimare» 22 . «"greek quoque infamia notati dicuntur» 23 et qui «velut fortunis omnibus eversi», ut apud Demosthenem 24 est, «civilia iura retinere non poterant» 25 . «Licebat igitur greek impune interficere, ut praesidii legum exortes» 26 ; «quibus similes fuere, quos Latini prisci intestabiles vocarunt, ut Horatius 27 : <intestabilis et sacer esto>» 28 et «Caius 29 iureconsultus: <Cum lege>, inquit, <quis intestabilis esse iubetur, eo pertinet ne

k aus contempserit korrigiert.
l vor inhoneste gestrichen nihil.
19 Gulielmus Budaeus, Commentarii linguae graecae, Basel 1530, Sp. 249,40-42 (auch in: Opera, tom. IV, Basel 1557 (Nachdruck: 1969 2 ), Sp. 273,33-35).
20 Ebenda, Sp. 250,20-22 (Opera IV, Sp. 274,11-12).
21 Ebenda, Sp. 252,45 (Opera IV, Sp. 276, 23f).
22 Ebenda, Sp. 253, lOf (Opera IV, Sp. 276,34-36).
23 Ebenda, Sp. 254,44f (Opera IV, Sp. 278, 17f).
24 Demosthenes, Oratio XXI, 33 (gegen Meidias), zitiert bei Budaeus, aaO, Sp. 255,27 f(Opera IV, Sp. 278,53-279,1).
25 Budaeus, aaO, Sp. 255,29f (Opera IV, Sp. 279,10.
26 Ebenda, Sp. 256,4-6 (Opera IV, Sp. 279, 22-24).
27 Horaz, Satiren II, 3,181.
28 Budaeus, aaO, Sp. 256,9-12 (Opera IV, Sp. 279, 26-29).
29 Aus Gaius, Ad edictum provinciale XII, zitiert in: lustiniani Digesta XXVIII, 1,26, recognovit Theodorus Mommsen, retractavit Paulus Krueger, in: Corpus Tuns Civilis, Vol. I, Berlin 1954 16 , S. 411.


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eius testimonium recipiatur>» 30 etc. Breviter m, videmus iam Paulum usum esse greek pro greek, hoc est mulcta hancque unam sufficere vult. Sufficiat itaque et nostris facinorosis magistratus - hoc est ecclesiae - mulcta pro sceleris ratione praefinita.

Atque hic sit ille noster excommunicationis modus, ut scilicet initio per familiarem amice moneatur peccator, deinde per unum atque alterum, ut rem videat geri seriam. Hos si contempserit, vocetur ac sistatur ecclesiae, hoc est magistratui et excommunicationi praefectis, quod si et hos neglexerit, poenam dependat. Atque hoc sit, iuxta domini verbum 31 , modus et finis excommunicationis: mulcta inquam indicta et depensa, ut ne quid nimis, sicut et Paulus 32 sentit. At nimium velle videntur, qui iubent, ut magistratus puniat flagitium idemque et ab excommunicationis praesidibus puniatur nihilominus interdictione videlicet coenae. Ideoque qui nunc putant nullibi excommunicationem esse posse, ubi non arceantur a sacra synaxi 33 peccatores, plus severi esse videntur minusque observare, quis excommunicationis et quis sit eucharistiae genius. Etenim excommunicatio propter malum exemplum est, ne illud impune porro grassetur, proinde posteaquam illud punitum est ac coercitum, defuncta est munere suo, nec latius diffunditur. Eucharistia vero propter peccatores est; iam si ab ea secludantur solique admittantur puri n, pro quibus, oro, effusus est sanguis Christi? An non pro ||214v. peccatis effusus est? Si ergo arceatur peccator, qui interim contumax non est, frustra effudit sanguinem Iesus. «Neque enim qui recte valent, medico indigent» [Mt 9,12]. Quid, quod ipsa eucharistia cum consolatione coniuncta est, annunciatur enim gratuita peccatorum remissio. Sed excommunicatio plus terroris habet, puniuntur enim peccata non equidem ad purificationem vel satisfactionem, ut scilicet tuto liceat postea accumbere mensae dominicae, sed propulsandum malum exemplum. Seperanda [!] ergo altera ab altera, ut singulae genuinum servent genium. Huic o vero nos satisfactum esse censemus, posteaquam facinorosus publice mulctatus atque coram ecclesia (ut sic dicam) confusus est. Post inflictam vero poenam et manumissum arbitramur synaxim illi liberam esse debere atque arbitrio fidei committendum cuiusvis, accedere malit, an abstinere. Neque vero misero in poenam et adflictionem vertendum esse, quod Christus instituerat ad consolationem et medelam.

Verum cur p , inquiunt, admitteretur prophanus? Atqui prophanationis poenas dependit, iam vero iudicio dei stat, non nostro, nostro enim satisfecit. Vis autem tu, o homo, qui alienum servum sic iudicas [Röm 14,4], et fidem eius iudicare? Nescis fidem non satisfactionis esse meritum, sed dei donum? [Eph 2,8]. Et quod dominus docet: «Si peccaverit in te frater tuus, increpa illum, et si penituerit, remitte illi. Et si septies in die peccaverit in te, et si septies in die conversus fuerit ad te dicens <poenitet me>, remittes illi» [Lk 17,3f]. Quae,

m Breviter von anderer Hand.
n vor puri gestrichen perf [?].
o huic aus hinc korrigiert.
p vor cur gestrichen C.
30 Budaeus, aaO, Sp. 256, 17-19 (Opera IV, Sp. 279,34-36).
31 Siehe Mt 18,15ff.
32 Vgl. 2 Kor 2,6, oben S. 210,22ff.
33 Zum Gebrauch des Ausdrucks vgl. Z III 802,38-803,2.


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oro, intervalla, aut quot q , obsecro, annos (ut Nicena olim synodus 34 ) praefixit salvator Matheo 35 , Magdalenae 36 , Zacheo 37 —quemadmodum alias disputavimus adversus catabaptistas 38 — et eucharistia quid aliud est quam publica credentium panegyris? Accedunt enim, qui se Christi sanguine ablutos credunt et liberatori gratias agere volunt. Quis ergo prohibebit etiam eum a synaxi, qui iam iam mulctatus ob patratum flagitium participare mensae domini desyderat, fidit enim Christo et gratias agit? An vero nemo fidit Christo, nisi prius aliquot septimanis egerit poenitentiam? Ubi ergo nunc evangelii praedicatio, ubi nunc filius ille prodigus 39 , latro 40 item crucis interpres, sed et publicanus ille pharisaeo collatus, imo et praelatus 41 , ipse denique Zachaeus, Magdalene et Matheus? Proinde excommunicatio eucharistiae misceri non debet neque vero et is a sacra arceri mensa, qui aut publici criminis, imo perduellionis, contemptus, contumaciae et pertinaciae (quanquam is alias non cupiat huius coenae esse conviva) nondum convictus aut etiam convictus ac mulctatus est. Mulcta enim illi fuit excommunicatio, sed eucharistia per fidem illi posthac stat libera. Eadem fere ante nos summi iudicii purissimaeque religionis vir Zuinglius scripsit in «Amica ad Marthinum Lutherum exegesi» pag. 150 42 : «Unde et qui Tiguri sumus fratres» etc.

Quod vero alii 43 (ne illud forte sileatur) excommunicationis vocem obiiciunt, quasi illa excommunicatio et criminum correctio dici non possit, quae non item et a ||215r. sacra arceat synaxi: quippe excommunicatio dicitur, inquiunt, quasi

q aus quod korrigiert.
34 Siehe Conciliorum Oecumenicorum Decreta, ed. Centro di Documentazione, Istituto pe le Scienze Religiose - Bologna. Curantibus Josepho Alberigo, Perikle-P. Joannou, Claudio Leonardi, Paulo Prodi. Consultante Huberto Jedin. Basel - Barcelona -Freiburg - Rom - Wien 1962, S. 5ff.
35 Siehe Mt 9,9.
36 Die «große» Sünderin von Lk 7,36ff; s. Z VI/II 801; vgl. Johann Michl, Art. Maria Magdalena, in: LThK VII 39f.
37 Siehe Lk 19,2ff.
38 Siehe Heinrich Bullinger, Vom unverschämten Frevel ... 1531 (HBBibl 28), S. 135v. - 136r. «Und ist aber nit die Eucharistien verordnet zu absünderung / sunder der Bann / durch welchen ich die straaff verston der lastern /welcherley sy joch beschähen / durch den radt oder verordnet lüt. Und so der lasterhafft gestrafft ist / und der selb sündet dann / über das hin / das man das wort sant Pauli ußgeschruwen hat (Es soll sich aber der mensch bewären / und den zum tisch des Herren kummen) und das brot nimpt: Wer kan jms weeren? dan wer sicht jm in sin hertz / was andachts / dancks / und gloubens zu Gott er habe? Und darzu die straaff nitt also under uns Christen gehalten soll werde wie etwan von des Bapst Penitentiarijs gehalten. Dann Christus hat nie uff die langen interualla gesähen: Als er Mattheum / Zacheum / und Magdalenam brufft und bgnadet / warend sy eins wägs der kilche. Und so bald der mörder syn sünd erkant / und Petrus weynet / was er der kilchen / und ward uff kein zyt uffgezoge oder still gestellt». Zum Begriff catabaptistae s. Fritz Blanke in: Z VI/I 21f, Anm. 1.
39 Siehe Lk 15,11ff.
40 Der reumütige Schächer am Kreuz, Lk 23,40ff.
41 Siehe Lk 18,10ff.
42 Z V 727, 3ff.
43 Vgl. Oekolampad BA II 782, S. 494ff: «Dann er [Oekolampad] gab zu bedencken, wasz groszer frucht bringe die brüderliche straff, wo sy mit trüw und flisz geschicht, und der ban sy nüt dan ein brüderliche straff und ermanung ... Item die straff sig ouch die miltest und aller lidenlichst, erstreckt sich nit witer dann zu der uszschlieszung, wie wol dasselbig by den glöbigen grosz ist ...» und Schleitheimer Artikel VI, aaO, S. 311 «In der volkommenheit Christi aber wirt der Bann gebraucht alleyn zu eyner manung und außschliessung deß, der gesündet hat, on todt des fleyschs, alleyn durch die manung und den befelch, nit mer zusündigen [1 Kor 5,1ff].»


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privatio communionis, hoc est coenae dominicae, quae sane apud vos esse non potest, qui mulcta magistratus estis contenti. Quod, inquam, ista proferunt, frustra proferunt. Fuit enim excommunicationis vox 44 veteribus in usu, quam interim in sacris haud facile invenias. Illi ergo, ut Bernae primi docuistis 45 verissime, vivebant inter eos, qui publica etiam crimina nulla perstringebant censura, cum interim ipsis neminem mulctare permittebatur, utpote apud quos nulla erat gladii potestas. Alia ergo tentandum [!] via, cum hac succedere negatum esset, quo scilicet nihilominus publicae consuleretur honestati. Hic igitur istis visa est eucharistiae et orationis publica interdictio commodissima esse via, quae ad publicam duceret honestatem et qua exportarentur ex sancto fidelium coetu contagione mortifera peccata. Idcirco suam illam criminum propulsatricem conservatricemque publicae honestatis dixere excommunicationem.

Neque enim ullibi ipse dominus docuit flagitia interdictione coenae esse punienda atque abolenda, qui ipsum etiam Iudam a coena non exclusit; nam etsi Hilarius proditorem excludat 46 , evangelistae tamen non excludunt, sed adseverant Christum una accubuisse cum duodecim, et Ioannes omnium apertissime: «Et coena facta», ait, «cum diabolus iam» etc. [Joh 13,2]. Nobiscum sentit et Augustinus 47 . Ergo Iudam etsi maxime monuerit, tamen a coena non exclusit; quin imo certo constat neque ipsos domini apostolos fractione panis sic usos. Nam Paulus in Corinthiis: «Quotiescunque», inquit, «commederitis panem hunc et de poculo hoc biberitis, mortem domini annunciabitis, donec venerit» [1 Kor 11,26]. Quibus verbis nullum hominum genus segregat, sed omnibus ex aequo proponit crucem domini, ut inquam morti eius fidant et gratias agant. Liberam itaque reliquit esseque voluit coenae festivitatem. Multo enim clarius subiungit: «Iam vero si quis indigne ederit hunc panem pretiosum aut peculiarem», id enim possunt graecanica praemodum greek 48 : «greek greek greek», «et biberit de poculo domini», en hic «poculum domini» vocat, non «poculum istud» ; «greek» ergo in priori membro posuit greek, 49 , «indigne, reus erit corporis et sanguinis domini», «greek greek» cum articulo, ut intelligamus corpus et sanguinem, non utique panis et vini transubstantiati [!], sed illius domini, qui in cruce pependerat; nam relationis naturam habet ad aliud. «Probet autem seipsum homo et sic de pane edat et poculo bibat» [1 Kor 11,27f]. En tibi clarissimam habes

44 Der Begriff kommt in der Vulgata nicht vor, zu den patristischen Belegestellen s. ThLL V/II 1279,61-70.
45 Siehe das gedruckte Protokoll der Disputation mit dem Täufer Hans Pfistermeyer: Ein Christenlich gespräch gehallten zu Bern Zwüschen den Predicanten vñ Hansen Pfyster Meyer von Arouw / den Widertouff / Eyd / Oberkeyt / und andere Widertöufferiche Artickel betreffende. Anno M. D. XXXI. an dem xix. tag Aprilis, Bl. D 2v. «Predicanten: ... Die Apostel sind under einer Heydnischen oberkeit gsin / die aber die laster / so ein Christ schuhen soll / nit gstraafft hand / als huren / suffen / füllen / brassen / gyt / lesterung und derglychen. Darumb diewyl ouch von nöten was / da die kilch angefangen / das sy die straaff der lastern under jnen ouch hettind / hand sy die warnungen unnd ußschlissungen müssen an die hand nemen / dan sy mochtend mit dem usserlichen schwert nit straffen / das jnen nit befolhe was / das ist die ursach deß bans by jnen gsin»; Haller nahm an dem Gespräch mit Pfistermeyer teil, Yoder I 132.
46 Hilarius von Poitiers, Commentarius in Evangelium Matthaei, cap. XXX, 2 (MPL IX 1065).
47 z. B. In lohannis Evangelium Tractatus LXII, 1ff (CChr XXXVI 483,1 ff).
48 Die Emphase ist eine «Andeutung, wobei die Worte einen tieferen oder genaueren Sinn erhalten, als sie zunächst auszudrücken scheinen», Z XIII 842; s. Lausberg I 578.905f.
49 Siehe oben Anm. 48.


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apostoli sententiam non eam quidem esse eucharistiam, quae pro cuiusvis libito prohiberi aut etiam offerri possit alicui, sed quae cuiusvis arbitrio et probationi relinquitur. Quod enim obiici poterat ex 10. cap.: «Non potestis participare mensae domini et mensae daemoniorum» [1 Kor 10,21], adversus nostra non pugnat, sed et alterius sunt instituti ac status, ut ipse nosti. Sed haec hactenus.

Tu vero, mi Berchtolde, priusquam hinc ||215v. discedamus, obiter contemplare mihi, quid tandem hic eucharistiae usus et ille veterum excommunicationis modus, hoc est synaxeos et epitimeseos commixtio nobis pepererit. Inde enim suppullulavit nobis blasphema satisfactio, ritus item varii et stationes in ecclesiis seu templis diversae pro temporum intervalls poenitentibus praefinitae totaque illa hypocrisis theatrica, de qua si copiosiora velis, invenis apud Ruffinum «Ecclesiasticae historiae» lib. 10. cap. 6. 50 et iterum apud Sozomenum in Epiphanio «Tripartitae historiae» lib. 9. cap. 36 51 . Si igitur nos quoque laetam panegyrim effecerimus funestum quendam correctionis nervum, verendum ne et eucharistiae laethissimus fructus, gaudium et gratulatio ad pontificium quodpiam tormentum degeneret redeatque illa postliminio poenitentialis satisfactio, imo et operum fiducia, quemadmodum et apud veteres factum videmus, qui tamen ea mente eoque consilio procul dubio non coeperunt, quo tandem recidit. Interim nemini praeiudicamus, Berchtolde charissime, idque maxime volumus apud te testatum; nam meliora doctus quam libentissime cedam. Haec enim est mea de excommunicatione opinio, quam, ut petisti, iam iam exposui totam, partim ut gratificarer tibi, partim ut et tu, quid sentias, rescribas 52 ; iam enim tua expectamus.

Vale et Gasperum Megandrum r 53 nostrum, Franciscum 54 et Rhellicanum 55 , Heinrichum quoque Simlerum 56 nomine nostro plurimum salutabis.

Bremgarti, 6. iulii 1531.

Heinrychus Bullingerus tuus,

ut tu meus.

[Ohne Adresse.]

r Megandrum von fremder Hand übergeschrieben.
50 Rufin, Historiae ecclesiasticae X, 6, in: Autores historiae ecclesiasticae, Basel 1523, S. 222 und Eusebius Werke, Bd. II, Die Kirchengeschichte. Die lateinische Übersetzung des Rufinus, bearb. v. Theodor Mommsen, Leipzig 1908. —Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte, IX/2. S. 967,22-968,11.
51 Cassiodor-Epiphanius, Historia ecclesiastica tripartita IX, 35, in: Autores historiae ecclesiasticae, Basel 1523, S. 575 und CSEL LXXI 553,9-554,49.
52 Ein entsprechender Brief Hallers ließ sich nicht finden.
53 Kaspar Megander (Großmann), 1495-1545, in Zürich geboren, studierte seit 1515 in Basel (Basel, Matrikel I 326), und kam hernach als Kaplan an das Großmünster in Zürich. Megander zählt zu den frühesten und zeit seines Lebens entschiedensten Anhängern Zwinglis: 1522 war er Mitunterschreiber der Bittschrift an Bischof Hugo von Hohenlandenberg um Freigabe der Predigt und der Priesterehe (Z I 209,1). Megander heiratete 1524 (HBRG I 109) und wurde Prädikant am Spital. Zusammen mit Zwingli, Engelhart, Jud und Myconius verlangt er am 11. April 1525 beim Zürcher Rat die Abschaffung der Messe (HBRG I 263f); er wirkte am Täufergespräch in Zürich vom 6. November 1525 mit (HBRG I 295; Yoder I 73) und nahm an der Berner Disputation teil, wo er auch predigte (ABernerRef 1466; HBRG I 437). Im Februar 1528 wurde Megander nach Bern berufen, um eine Stelle als Pfarrer am Münster und als Professor an der theologischen Schule einzunehmen. Während des Ersten Kappeler Krieges rief Megander durch seine polemische


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Predigt den Widerspruch der Obrigkeit hervor (ABernerRef 2533); im Zweiten Kappeler Krieg setzte er sich wiederum für die Pläne Zwinglis in Bern ein, was eine vorübergehende Einstellung in seinem Amt zur Folge hatte (ABernerRef 3232.3248.3279; Haller an Bucer, 16. Januar 1532, gedruckt in: Strasser 175f; vgl. unten S. 229, 18f; 236, 10ff; 243, 8f; neben anderen wurde er als Nachfolger Zwinglis vorgeschlagen (HBRG III 292; Blanke 154). Megander beteiligte sich an dem Täufergespräch mit Hans Pfistermeyer vom 19. April 1531 in Bern (Yoder I 132) und an der Täuferdisputation von Zofingen im Sommer 1532 (Yoder I 141). Maßgeblichen Einfluß nahm er auf die Erstellung der waadtländischen Kirchenverfassung 1537. Nachdem er wegen seines Widerspruches gegen Bucers Konkordienbemühungen 1537 aus Bern entlassen worden war, kam Megander als Archidiakon und Chorherr nach Zürich zurück. Hier ist er am 17. August 1545 gestorben (HBD 33,3f). Megander gab mehrere Zwinglischriften heraus (Finsler Nr. 80.84.104.105 a; Z XIII 289 f. 427; Edwin Künzli, Quellenprobleme und mystischer Schriftsinn in Zwinglis Genesis- und Exoduskommentar, in: Zwa IX 185ff); von den eigenen Werken sind in Druck erschienen: die 1528 gelegentlich der Berner Disputation gehaltene Predigt (vgl. Finsler Nr. 85), Auslegungen zum Galaterbrief (1533), Epheserbrief (1534), den Pastoralbriefen (1535) und ein Katechismus (vgl. dazu Karl Schweizer, Die Berner Katechismen im 16. Jahrhundert, in: Theologische Zeitschrift aus der Schweiz, Jg. 8, 1891, S. 90-96). Sicherlich kannten sich Megander und Bullinger schon während der Zürcher Zeit Meganders, später blieben die beiden in dauernder brieflicher Verbindung. Möglicherweise entwickelte sich zwischen ihnen nach Meganders Rückkehr eine freundschaftliche Beziehung, worauf die Patenstelle Meganders bei Bullingers 1543 geborener Tochter Veritas (HBD 32,2) und die Nennung unter Bullingers engen Bekannten (HBD 128,17) hinweisen könnte. — Lit.: Otto Erich Strasser, Art. Megander, in: RGG IV 828; Oskar Vasella, Art. Megander, in: LThK VII 238; HBLS III 770; Pfarrerbuch 308; Strasser passim; SchI. 14980-14983.48172.
54 Franz Kolb, 1465-1535, in Inzlingen bei Lörrach geboren, studierte seit 1492 in Basel, 1497 Magister artium (Basel, Matrikel I 220). Kolb wirkte 1497-1502 als Lehrer zu St. Martin in Basel, 1502-1504 als Kantor in Bern, 1504-1509 als Kantor und Prediger in Freiburg (Schweiz) mit einer halbjährigen Unterbrechung in Murten (1505), 1509-1512 als Prediger in Bern. Seit 1512 lebte Kolb als Kartäuser in Nürnberg und wirkte hernach bis 1525 in Wertheim (Franken), wo er die Reformation durchführte. Wegen seiner zwinglischen Abendmahlsauffassung mußte er die Stadt verlassen, begab sich zuerst nach Nürnberg und kam dann 1527 nach Bern zurück. An der Seite Hallers nahm Kolb in Bern bald eine führende Stellung ein. Er beteiligte sich an der Berner Disputation und dem Gespräch mit dem Täufer Hans Pfistermeyer (Yoder I 132). Als Feldprediger der Berner Truppen im Zweiten Kappeler Krieg versuchte Kolb die Berner zu einem energischeren Vorgehen zu bewegen (ASchweizerRef IV 648; HBRG III 213ff; s. S. 188, Anm. 102). Bullinger dürfte Kolb an der Berner Disputation zum ersten Male persönlich begegnet sein; im November 1531 verhandelte Kolb im Auftrage Berns mit Bullinger wegen einer eventuellen Amtsübernahme in Bern (s. unten 230, 7f; 232, 10f; 238,25; Zsindely 668.674). Später standen die beiden anscheinend nie in direkter brieflicher Verbindung. — Lit.: HBRG I 393; Ludwig Eissenlöffel, Franz Kolb, ein Reformator Wertheims, Nürnbergs und Berns. Sein Leben und Wirken, Diss. phil. Erlangen 1893; Köhler, ZL I 230.232ff; Lengwiler 77.82; Gottfried Seebaß, Das reformatorische Werk des Andreas Osiander, Nürnberg 1967. — Einzelarbeiten aus der Kirchengeschichte Bayerns, Bd. XLIV, S. 115ff; Oskar Vasella, Art. Kolb, in: LThK VI 369; SchI. 9988-9993.
55 Johannes Rhellikan (Müller), etwa 1478-1542, stammte aus Rellikon (Kt. Zürich), studierte 1522-1525 in Wittenberg. Nur ungern übernahm er 1525 eine Lehrstelle im Kloster Stein am Rhein (vgl. AZürcherRef 809; Z VIII 386(ff) und hoffte auf eine baldige Anstellung in Zürich (Z VIII 449f. 468f). Tatsächlich hielt er sich 1527 in Zürich auf, wo er Bullinger in Griechisch unterrichtete (HBD 11,11f). Im März 1528 wurde er mit Sebastian Hofmeister und Kaspar Megander vorübergehend an Bern abgetreten (s. Z IX 373.375; ABernerRef 2825). Dort war er als Schulmeister tätig, bis er 1538 nach Zürich zurückberufen wurde und in der Fraumünsterschule (anfänglich im «Kappelerhof», s. HBRG I 96) unterrichtete. 1541 wurde Rhellikan Pfarrer in Biel, wo er bald nach seinem Eintreffen starb. Rhellikan war ein geschätzter Hebraist und Gräzist und schrieb mehrere poetische Werke. Bullinger lernte ihn spätestens 1527 in Zürich kennen, als er bei ihm Schüler war. Nach 1531 korrespondierten sie häufig miteinander. — Lit.: Georg Finder, Epitaphien auf Huldreich Zwingli, in: Zwa II 430-432; Z VIII, Anm. 1; de Quervain 64ff. 261f; LL XV 243f, mit älterer Literatur; Otto Erich Strasser, Art. Rhellikan, in: RGG V 1088.
56 Heinrich Simler, ein Bruder des Peter Simler (s. oben S. 531, Anm. 2). Bullinger richtete 1525 seine Schrift «Von dem touff» an ihn (s. Anhang II, Nr. 6). Simlers Lebensdaten sind weitgehend unbekannt; Bullinger nennt ihn in seinem Schreiben von 1525 einen «burger zu Bern», in den amtlichen Schriften von Bern wird er jedoch nirgends erwähnt. Möglich ist


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freilich, daß es sich bei dem in den Akten genannten «Symler» (ABernerRef 1377.1379) bzw. «Heinrich Symner» (Bern StA, Ratsmanual Nr. 282, S. 13, Eintrag vom 29. September 1542) um Heinrich Simler handelt. Jedenfalls scheint dieser Berner Zweig der Simler nicht lange bestanden zu haben; im Steuerrodel von 1556 ist dieses Geschlecht nicht vertreten (freundliche Auskunft von Herrn Dr. H. Specker, Bern StA). Bullinger kannte Simler wahrscheinlich seit der Berner Disputation 1528 persönlich. — Lit.: Pestalozzi 42f; Fast 18ff. 33. 210; Staedtke 273f.