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Autograph: Zürich StA, E II 335, 2086 (Siegelspur) Ungedruckt
[1] Dass die Schaffhauser Pfarrer nur dann schreiben, wenn sie die Hilfe ihrer Zürcher
Kollegen brauchen, ist ihrer Schlichtheit und nichts anderem zuzuschreiben. Da sie ferner
wissen, wie entgegenkommend ihre Zürcher Kollegen sind und wie oft diese sich ihnen und
ihrer Kirche behilflich erwiesen haben, wenden sie sich nun erneut an sie. Sie stören sie nur
deshalb, weil es sich um Christi Sache, d.h. um ihre gemeinsame Sache, handelt. -[2] Gestern
kam ein Ratsherr [Hans Stierli oder Alexander Offenburger] zum Pfarrer Sebastian
Grübel und erzählte unter dem Siegel der Verschwiegenheit, zunächst dass an der letztenBriefe_Vol_20-127 arpa
Badener Tagsatzung einhellig beschlossen wurde, dass die Behörden jeglicher Stadt und jeglichen
Ortes ihre Kirchendiener vorladen müssen und diesen verbieten sollen, künftig in ihren
Predigten den. Ruf irgendeiner Stadt oder eines Ortes zu schädigen, damit es nicht zu einem
verheerenden Bürgerkrieg komme. -[3]Danach erzählte er auch, dass Rudolf Gwalther von
den Fünf Orten gezwungen werden soll, vor dem Kleinen und Großen Zürcher Rat zu widerrufen,
ja zu schwören, dass seine Schrift "Der Endtchrist"nicht auf die Fünf Orte gemünzt sei.
-[4] Stimmt das, dann wären die Schaffhauser Pfarrer davon äußerst betroffen. Denn dies
würde bedeuten, dass die Pfarrer das Wort Gottes gemäß menschlichen Vorgaben zu verkündigen
hätten. -[5]Der Berichterstatter offenbarte zudem, dass am kommenden Mittwoch 13.
April alle Pfarrer aus Stadt und Land vorgeladen würden, um sich diesem eidgenössischen
Beschluss zu unterwerfen! -[6] Die Schaffhauser Pfarrer wissen schon, dass sie ihr Amt zur
Erbauung und nicht zur Zerstörung auszuüben haben. Sie wollen aber nicht wegen menschlicher
Dekrete dem Worte Gottes untreu werden; sie wollen auch nicht Anlass zur Kritik an der
Lehre oder an ihrem Verhalten geben. Es wäre gefährlich, wenn sie es nicht mehr wagen
dürften, the Missetaten und Missetäter, mit denen sie konfrontiert werden, in prophetischer
und apostolischer Freiheit anzuprangern, die Schafe des Herrn vor den sich einschleichenden
Wölfen zu warnen, gebührend gegen die päpstlichen Missbräuche und den Mist der Pfaffen
und der Mönche zu wettern und die unchristliche Lehre der christlichen gegenüberzustellen, ja
wenn stattdessen die Ausübung ihres Amtes von eidgenössischen Beschlüssen beeinträchtigt
wird! -[7]Da sie sich ihrer Einfältigkeit wohl bewusst sind, möchten sie sich gerne nach dem
Urteil und der Absicht der Zürcher Gelehrten richten. Diese sollen also mitteilen, was sie denn
zu tun gedenken, zumal die Schaffhauser Pfarrer keinen Zweifel daran hegen, dass der Zürcher
Rat den Pfarrern von Zurich ebenfalls dieses Dekret vorlegen wird. Die Zürcher Pfarrer
sollen auch mitteilen, wie die Schaffhauser Pfarrer sich gegenüber ihren Ratsherren positionieren
sollen, damit man nicht den Eindruck gewinnt, sie hätten jetzt eine gegenteilige Auffassung.
-[8]All dies soll geheim bleiben, damit es nicht zu Maßnahmen gegen den Berichterstatter
kommt, oder die Schaffhauser Ratsherren ihren Pfarrern Böswilligkeit und Dickköpfigkeit
unterstellen. -[9]Heinrich Linggi und Sebastian Grübel lassen grüßen. Gruß, auch an
Theodor Bibliander, Konrad Pellikan und Rudolf Gwalther. Bullinger soll bitte durch den
Briefüberbringer [...] antworten.
Gratiam et pacem a domino, etc. Quod nunquam ad vos scribimus, frater in Christo charissime observandissimeque, quam quum vestra nobis opera opus est, potius nostrae simplicitati quam ulli alu rei acceptum feratis. Nam freti vestra humanitate candoreque in omnes fratres, et quod operam vestram tum nobis tum ecclesiae nostrae saepius obtulistis, confidenter ad vos scribimus, experti hucusque vestram in nos et benevolentiam et sedulum studium. Neque vos turbaremus maioribus occupatos, nisi nostrorum omnium, imo Christi ipsius, cuius communes sumus ministri, negotium ageretur.
Pridie huius diei, quo haec ad te scribo, venit quidam 2 ad symmystam nostrum Sebastianum, homo senatorii ordinis, indicans fide prius arcani non in publicum effundendi accepta Helvetios in proximis Badensibus comitiis 3
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unanimiter decrevisse, ut magistratus omnium urbium et pagorum suarum ecclesiarum ministros convocent iisque interdicant, ne posthac ullius aut urbis aut pagi aut aliorum nomen publice pro concione perstringant, ne partibus ab utraque parte classicum canatur ad civile aliquod bellum resumendum patriamque vastandam.
Deinde quod Gvalterus foster cogatur Quinque Pagis coram senatu et diacosiis grec, 4 iureque iurando adstrictus manifeste dicere sibi in Antichristo suo non incidisse aliquam ipsorum mentionem.
Haec si vera sunt, dici non potest, quam graviter nos afficiant. Nam si sic agitur, tandem cogemur ad nutum humanum grec verbum domini 111e sane dixit Sebastiano iam apud senatum nostrum decretum esse, ut die mercurii futuro, qui est 13. aprilis, omnes ministri et in urbe et in agro convocemur rogemurque, quo satisfaciamus illi Helvetico decreto!
Nos sane probe edocti sumus potestatem nostram esse ad aedificationem et non ad destructionem. 7 Nollemus tamen adulterare verbum domini humano decreto; nollemus item alicui dare ansam calumniandi tum doctrinam tum facta nostra. Veremur tamen ne quis anguis in herba lateat, cum vitia ac vitiosos, quibuscum nostris commertium est, non audeamus pro libertate propetica et apostolica (quorum exempla habemus) traducere, lupos grassantes in gregem domini suis coloribus depictos ovibus Christi prae oculis
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ponere, quo melius sibi possint ab illis cavere, 10 deinde in abusus papisticos et execrandam pfafforum ac monachorum colluviem pro dignitate invehi, doctrinam christianam ex antithesi antichristianae doctrinae fideliter proponere, sed functionem nostram intra decreti Helvetici cancellos inclusam habere.
Nos sane hac in re nostrae simplicitatis nobis probe conscii, doctorum vestrae ecclesiae consilio et instituto hac in re libenter uti vellemus. Quare pro humanitate vestra, quam hucusque experti sumus, vos enixe oramus, ut (quandoquidem haec etiam vobis non dubitamus a senatu vestro propositum in) nobis indicare per literas velitis, quo modo vos gesturi sitis ad huiusmodi postulationem, aut quid videatur vobis, quo modo nos senatui nostro obviare debeamus, ne nostro penitus capite stetisse censeri possimus.
Hoc tamen velimus nunc minime publicatum, ne illi, qui haec narravit Sebastiano nostro, invidiam cum periculo conflare aut nostris 11 , si haec resciscant (quandoquidem nolunt ex alieno praescripto sapere), malevolentiam cum obstinacia conciliare videamur.
Interim valeto bene in domino. Salutant te Lingkius et Sebastianus. Saluta nomine meo d. Theodorum 12 , Pellicanum, Gvaltherum caeterosque omnes. Vellem, per hune nostrum tabellionem 13 reseriberes.
Scaffhusii, anno 1547 quarto idus aprilis.
Tuus ex animo |
Simpertus Vogtius. |
[Adresse auf der Rückseite:] Doctrina, candore et pietate insigni viro d. Heynrycho Bullingero, domino suo observando, Tigurinae ecclesiae pastori vigilantissimo. Zürich.