Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

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Valentin Tschudi an
Leo Jud und
Bullinger
Glarus,
23. Juli 1539

Autograph: Zürich StA, E II 359, 2793r. -v. (Siegelspur) Ungedruckt

Jodocus Kilchmeyer wird ihnen Tschudis Anliegen vorbringen, zu dem er ihren Rat erbittet: Er sieht sich außerstande, seine zahlreichen Kinder zu ernähren, und muß sich deshalb, wenn auch mit Skrupeln, nach einer anderen Stellung umsehen.

2 Wahrscheinlich ist das geplante Religionsgespräch in Nürnberg gemeint (vgl. oben Nr. 1261, Anm. 6). Ein formeller Ablehnungsbeschluß ist zwar nicht bekannt, vgl. aber die Gutachten eines Unbekannten und Bullingers in Zürich StA, E II 347, 190-203.
3 Bullingers Brief ist nicht erhalten.
4 Ambrosius Blarer; vgl. oben Nr. 1286, 2f.
5 Vgl. oben Nr. 1282, 22-24.
6 Vgl. oben Nr. 1286, 14-18.
7 Michael Back(?); vgl. oben Nr. 1220, 121 mit Anm. 9.
8 Der Brief aus Wien ist nicht erhalten.
9 Leo Jud.
1 Valentin Tschudi (Valentinus Schudus, Scudus), 1499-1555, stammte aus einer der führenden Glarner Familien. Zunächst war er Schüler Zwinglis in Glarus, anschließend studierte er bei Vadian in Wien (1512/13), ging von dort nach Pavia, kam 1514 zu Glarean nach Basel


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Gratia et pax per Christum. Amen.

Indicabit vobis, viri doctissimi, d. lodocus Kilchmeyer, communis noster frater, rem quandam mea causa, ubi vestrum consilium expeto; nam sola vestra ope levari potero. Mirabimini forsitan in animum me induxisse, ut meos rellinquerem, cum antea tanta sedulitate pro eis apud vos intercesserim 2 . quo vestra cura piis pastoribus providerentur. Patriae certe plurimum debere me fateor, quantumque in me erit, pro illius commodo impendere non pigebit. Sed nemo interim liberos 3 meos respicit, quibus non haereditatem, sed victum quaero; nam ea ampla satis haereditas est, si probe educantur. Quodsi mors eis me praeripuerit, non diffido dominum ipsis ut aliis quoque pupillis provisurum, sed eo usque mea in hoc requiritur opera, ut igitur, quo benevolis consuletur, in hac studiorum divisione ferendum sit capistrum verbo, quod liberum esse debebat, impositum, id vero moribus, qui tamen cohercendi erant, ademptum adeo, ut summa licentia peccetur, malum alioquin Christi zelo vere accenso intolerabile. At liberos esurientes ac nudos aequo animo aspicere quomodo potero? Non quod hactenus hoc accident, sed ubi aes alienum adeo invaluerit, ut fides servari nequeat, quid aliud sperandum? Quomodo vero posthac -expensis indies cum liberis crescentibus nec quicquam interim emolumenti accedente - me inde evolvero, cum antea leviore adhuc familia ab hoc me excutere non licuit? Proinde a vobis tantum mihi consultum velim, quantum Christi gloriae fraudi esse non possit. Minime enim peto, ut propter me meumque victum verbum dei male audiat. Nec putetis me avarum adeo, ut cuius cupiditati nihil satis, aut ita prodigum, cui multa etiam non sufficiant. Sed ecclesiae apud nos divites non sunt, regione nostra ab omni fere decimarum iure exempta. Sub papatu liberalitate oblationum sacerdotes magnifice sustentabantur; sed iam discissa hac sagena, hominibus de suo gravatim conferentibus, res nostra in angustum deducta maiorem familiam non sustinet, licet greek satis esse possit.

und folgte diesem 1517 für mehrere Jahre nach Paris, wo er zum Magister promovierte. 1518 erhielt er Zwinglis Pfründe in Glarus; dieses Amt trat er allerdings erst 1522 an, nachdem er zuvor noch einige Monate in Zürich geweilt hatte. Trotz seiner Freundschaft mit Zwingli blieb er der Reformation gegenüber zurückhaltend, las bis zu seiner Heirat 1530 weiterhin die Messe und betreute auch später noch sowohl den alt- als auch den neugläubigen Teil seiner Gemeinde. Seine vermittelnde, humanistisch geprägte Einstellung trug zu einem relativ friedlichen Zusammenleben der beiden Parteien bei, erfuhr jedoch Kritik von beiden Seiten. Tschudi verfaßte eine Reformationschronik der Jahre 1519-1533, außerdem sind mehrere seiner Briefe an Zwingli, Bullinger und Vadian erhalten. — Lit.: Z VII 27, Anm. 1, und Reg.; Kurt Maeder, Die Via Media in der Schweizerischen Reformation. Studien zum Problem der Kontinuität im Zeitalter der Glaubensspaltung, Zürich [1970]. — ZBRG 2, S. 119-125; Feller/Bonjour I 262f; HBLS VII 78f; Peter G. Bietenholz, in: Contemporaries III 349f.
2 Ein entsprechendes Schreiben Tschudis ist nicht vorhanden.
3 Über Tschudis Kinder ist nichts Näheres bekannt.


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Solus vero ego foecundioris sum sobolis, caeteri non itidem. Haec non ideo scribo, ut meos sugillare cupiam; nam alium id conantem audire patria vix ferret pietas. Sed cum petendo molestum esse non liceat nec ultra connivere domestica patiatur a penuria, tandem alia quaerenda mihi est conditio tristi b certe animo. Nam hoc mihi certo credite, cum iam ad scribendum accingerer, continuata serie ||276v. perficere id non potui, cum necessitatem acriter instigantem subinde sedaret pudor, atque haec suis vicibus uterentur 4 , donec vinceret pudorem necessitas. Boni igitur hanc c meam impudentiam consulite ac tales vos praestate, ut qui mihi consultum velint, sed ne Christi gloriae per me ponatur scandalum; malo enim extrema pati, quam ut quicquam taie exprobrari merito mihi possit.

Valete.

Ex Glarona, 23. iulii 1539.

Valentinus Schudus vester d .

[Adresse darunter:] Doctissimis ac summa integritate praeditis d. Leoni Iudae et d. Heynricho Bullingero, episcopis Tigurinis, dominis ac fratribus observandissimis.