[96]
Abschrift a : Zürich ZB, Ms S 31,4. —Ungedruckt
In Auseinandersetzung mit Bucers Vorwurf, die Zürcher hätten sich im und nach dem Zweiten Landfrieden treulos verhalten, hebt Bullinger hervor, daß der Friede den alten eidgenössischen Bünden gemäß sei und auch die Restitution des St. Galler Abtes vorsehe. Eine unterschiedliche Rechtsauffassung zwischen Zürich und Bern einerseits sowie Luzern andererseits herrscht indes über die Zuläßigkeit der Behauptung, menschliche Satzungen seien Erfindungen des Teufels. Über diese Frage wird es eine Rechtsentscheidung geben.
Legi, Bucere doctissime, piissimam illam tuam epistolam ad Leonem 2 nostrum scriptam,
in qua nihil est, quod non magnifice admirari et amplecti cogar. Incusas perfidiam
nostram, quam et nos non tam, quod perfidia sit, execramur, quam quod malis
artibus, nostrorum sociorum vero inconstantia et hostium composita sit violentia.
Mones, ut nostros hortemur veritatem ac fidem servent, id quod satis sedule,
quantum videlicet gratiae concessit omnipotens, facimus, sed sero nimis. Tum
enim, quemadmodum Carthag[iniensibus] dicebat Hannibal, nobis flendum autBriefe_Vol_02_0121 arpa
moriendum fuisset 3 , cum durissimas ilias pacis conditiones susciperemus. In illa pace
4 abbas Sanctogalli exilio liberatus et regno est restitutus. Illa eadem oblata est
impiis ansa stultas papae relevandi ceremonias, si qui sunt apud eos, quos communi
imperio 5 cum Quinquepagicis habemus subiectos. Illa pace vetusta illa renovata
sunt Elvetiorum foedera, quae sic instituta sunt, ut in communibus illis provinciis,
si vera narrant plerique, plurimorum vincant suffragia 6 , iam ergo libera sit apud
omnes fidei religio. Oboriatur autem inter provinciales quaestio 7 vindice digna, utpote
violarit ille pacis conditiones, qui dixit humanas constitutiones daemonis esse
inventa 8 . Hic senatorum Helveticorum, qui de provincialium caussis iudicaturi
conveniunt, expectanda erit sententia. Consident ergo cantones octo 9 , proponitur
caussa. Iudicat Tigurinus Paulli esse istam sententiam 10 , minime ab homine damnandam
et proinde reum quoque esse absolvendum, ut qui pacis conditiones non
violarit, qui suam fidem, quam liberam faciat pax, sit confessus. Idem iudicat et
Bernas 11 . Sed subiungit Lucernas 12 verba esse satis acerba et in fidem catholicam,
cuius ipsi cultores sint et defensores, impie eiaculata et proinde in pacem peccatum
reumque mulctandum.