Projektseite Bullinger - Briefwechsel © Heinrich Bullinger-Stiftung
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[493]

Pfarrer von Basel an
Bullinger und die Pfarrer von Zürich
Basel,
18. Dezember 1534

Autograph von Oswald Myconius a : Zürich StA, E II 337, 92r.-v. (Siegelspur) Ungedruckt

Teilen den Zürchern den Inhalt eines von Simon Grynäus aus Württemberg an die Basler Theologen gerichteten Briefes mit. Dieser äußerte sich pessimistisch über die Auswirkungen der nur durch unklare Formulierungen erreichten Württemberger Abendmahlskonkordie, hauptsächlich auf Grund seiner persönlichen Verhandlungen mit Erhard Schnepf. Seiner Meinung nach sollte eine eigene gemeinsame Konfession der schweizerischen Kirchen von Bullinger möglichst bald ausgearbeitet werden, um eine solide Grundlage für Verhandlungen zu haben. Die Basler schrieben bereits nach Bern und bitten nun die Zürcher, ihrerseits nach Schaffhausen zu schreiben. Eine Besprechung könnte in Aarau oder vielleicht sogar nur brieflich stattfinden, da die Zeit drängt. Die Basler sehen ohnehin nicht, was man noch Neues sagen könnte. Sie haben das Bekenntnis der Zürcher [Nr. 482]unterschrieben; wenn die Berner damit auch einverstanden wären, könnte es gleich an Grynäus geschickt werden. Die Württemberger Abendmahlskonkordie

b Das den Genetiven übergeordnete Substantiv zu sine ist versehentlich ausgelassen.
2 Nämlich die Berner.
3 Gemeint ist das Bekenntnis der Zürcher (Nr. 482); vgl. Köhler, ZL II 366-369.
4 Bullinger wehrt sich gegen die Beschuldigung, die Zürcher näherten sich der lutherischen Abendmahlslehre, vgl. auch Köhler ZL II 370.
5 Die Zürcher antworteten den Bernern am 3. und 4. Januar 1535 (Zürich StA, E II 337, 74-80 und 80 b); Myconius entsprach aber Bullingers Wunsch und suchte die Berner in einem Brief vom 18. Dezember
1534 (St. Gallen Kantonsbibliothek [Vadiana], Ms 32, 266) über die Hintergründe der letzten Konkordienbestrebungen in Kenntnis zu setzen, vgl. Kirchhofer, Myconius 222-231, bes. 227, und Köhler, ZL II 370f.
a Bullinger ordnete diesen Brief in seine Dokumentation zum Abendmahlsstreit (vgl. dazu oben S. 369f, Anm. a) ein, ohne ihn - wie die andern Gutachten (Nr. 480. 487. 489. 491) - noch eigens abzuschreiben. Für die Übersendung an Bucer zusammen mit Nr. 482 kam er zu spät.

sollten die Schweizer aus Gewissensgründen auf keinen Fall unterschreiben. Sie bitten die Zürcher Pfarrer, sich die Sache gut zu überlegen und auch mit vertrauenswürdigen Ratsherren zu besprechen.

S. et pacem.

Mittimus summam literarum ad nos d. Grynaei, ut consulatis, quid opus facto. Desperabundus scribit, quantum adtinet ad se 2 , propter negocium eucharistiae 3 . Nam cum fide nos edamus corpus domini vere et efficaciter, sint, qui virtute verborurn domini, tamen ministerio sacerdotis aut Christi exhibitione dicant corpus naturale dar i et sumi etiam ab infidelibus 4 . Quamobrem, quantum ad concordiam, non esse nisi fraudem. Scitis, fratres, quaenam sint confessionis 5 verba. Haec quid habent aliud quam speciem fallacem? Confitemur utrique, et neutra pars interim discedit a sua sententia. Talem concordiam quaerunt, quibus conficiendi negocium est iniunctum. Putant aliquid hi permittendum, ut pax fiat, etiam iniquius. Putant e Lutheranis quidam aliquid deesse nobis, quod sit sarciendum. Aiunt nos cogi ad confessionem praesentiae Christi in coena. Interim utamur nescio qua perpiexitate. Opus igitur esse, ut dicamus ecclesia quaeque suam sententiam, priusquam in colloquium conveniatur. Hoc consilium est omnium. Non videt Grynaeus hic aliquid solidi fundamenti, et si quod est, nullum est aliud quam Lutheri, cui tamen hactenus non consentire potuit. Concordia erit itaque sine fundamento. Procedit interea tamen, quantum intelligi datur. Tantum permittit Grynaeus b essentialiter in coena corpus Christi in fidelibus esse, item essentiam corporis Christi a fidelibus, sed sous, sumi cum declaratione, quod haec sumptio sit solius fidei etc. Verum non satisfacit haec confessio Schnepfio et, ut credibile, Luthero. Praeter hanc manducationem enim Schnepfius naturalem substantialemque dicit esse ex virtute verborum Christi et corpus Christi sumi supernaturaliter et miraculose 6 . Verba Grynaei libet hic adscribere c : «Diß hab ich abgeschlagen und kan es noch nit annemmen und weiß, wo ich ouch zu der concordi muß, das ich wirt von jederman vermaledeit werden, dann ich wirt allein der tüfel in der hell, der fridbrecher und zerrisser sin müssen. Ich welt, das der herr mich jetzund uffhüb gnädiklich uß dem spil, domit ich mitsampt üch eintweders der warheit nüt vergeb oder dem frid kein nachteil brecht.» Insuper putat hoc medium esse, quo deus peccata Germaniae et ingratitudinem super evangelio misso puniturus sit.

Conventus erit circiter natalem domini 7 . Hic eius 8 verba sic habent:

b Randbem. von Myconius: Verba Grynaei.
c Randbem. von Myconius: Scripsit germanice propter consulem, communem patrem nostrum [Jakob Meyer].
1 Nicht erhalten.
2 Grynäus war seit Oktober 1534 in Württemberg, s. oben S. 398, Anm. II.
3 Zu den Schwierigkeiten von Grynäus, seiner Auseinandersetzung mit Erhard Schnepf und seiner Enttäuschung im Zusammenhang mit der Württemberger Abendmahlskonkordie vgl. Köhler, ZL II 364f. 371.
4 Zu diesem kritischen Punkt, an dem sich Lutheraner und Zwinglianer schieden, vgl. Locher, Die Zwinglische Reformation S. 342.
5 Gemeint ist die Württemberger Abendmalskonkordie, s. oben S. 279, Anm. 47.
6 Zum streng lutherischen Standpunkt Schnepfs s. oben S. 293, Anm. 8.
7 Die nach der Meinung der Basler in Marburg geplante (vgl. ihren in Anm. 10 erwähnten Brief), in Kassel abgehaltene Zusammenkunft.
8 Nämlich: von Grynäus.

«Schafft ein confession, in welcher, so vil muglich, der lieb des fridens, der warheit gefart 9 werd, damit niemen von uns mög billich klagen. Thund das uff das allerbeldist durch Bullinger, doch das Bern, Schaffhusen etc. daby sy.» Nos scripsimus Bernensibus 10 - vos scribetis Scaphusianis 11 ut propinquis -, permisimus eorum consilio instituere conventum in Arow vel literis ||92v. agere. Id idem vobis damus. Tempus breve est. Convenire vix poterimus, et postquam convenerimus, nescio, quid aliud statuere quam quod hactenus valeamus. A veritate docta discedere non licebit propter ipsam veritatem et propter nostros. Nam qualis concordia, si discordiam pararemus in nostris ipsorum membris? Quamvis scripserimus Bernensibus placere nobis conventum. Tantum indicent in tempore nobis et vobis, utrum videatur. Subscripsimus confessioni vestrae 12 . Si sciremus idem factum a Bernensibus, in promptu esset nobis consilium, nempe ut confessio illa mitteretur nuda ad d. Grynaeum, antequam e Wirtenberga discederet, ut secum ferret. Reliqua committerentur deo, nisi vobis aliud consilium foret. Breviter in consultationem hoc venit, postquam certum concordiam esse necessariam, qualis concordia recipienda, cum solida esse nequeat ex causis supradictis, nisi deus corda illa vel ferro duriora molliat. Nam si consentiemus in Wirtenbergensem confessionem 13 , laedemus conscientias nostras, laedemus populum nostrum multiphariam nec sine magno damno verbi. Quales autem tum simus erga deum, nemo non intelligit. Sin aliter sentiemus, arma deficiet populus iam mirabiliter a contentione defatigatus. Qua de re Grynaeus sic: «Die groß, unseglich, grusam ergernis geet daheer; das volck ist zwischen so langem zanck schon müd worden, wirt und wil nit meer zuhören, sunder geet wider sin straß sines hertzens ein jeder, wirt imm nit lassen widerrüffen, allein, wir griffend mit ernst unsers hertzens die sach an» etc. Diligenter itaque et non sine dei imploratione ponderabitis negocium. Tempus nobis hoc videtur, quo veritas dei, quam vere largitus est, firmabitur aut propter ingratitudinem nostram paenitus tolletur. Deus spiritum suum dimittat 14 , ut quod fuerit sanctissimum, videamus et eligamus. Amen.

Valete per dominum.

Basileae, 18. decembris anno 1534.

Consultum videtur, ut haec non sine senatoribus intimis vestris agatis, si fuerint, quibus est fidendum. Nam ad multos hoc tempore non pertinent. Oculati sitis per deum quaesumus.

Fratres Basilienses vestri.

[Adresse auf 93 v .:] Domino Heinricho Bullingero caeterisque fratribus Tiguri Christum annunciantibus, fratribus in domino charissimis suis.

9 berücksichtigt, beachtet (SI I 885).
10 Myconius und die Basler Pfarrer an die Pfarrer von Bern, 18. Dezember 1534 (St. Gallen Kantonsbibliothek Vadiana, Ms 32, 266); zusammenfassende Übersetzung bei Köhler, ZL II 370f.
11 Ein Schreiben der Zürcher Pfarrer an die Pfarrer von Schaffhausen im Dezember 1534 ist nicht erhalten.
12 Gemeint ist das Zürcher Abendmahlsbekenntnis vom Dezember 1534, oben Nr. 482.
13 die Württemberger Abendmahlskonkordie.
14 Vgl. Joh 14, 26.