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Autograph a : Zürich ZB, Ms F 39, 729—732 (Siegelspur) Ungedruckt
Auf Bullingers Vorwurf erklärt Lavater sein Schweigen damit, dass kein zuverlässiger Bote zu
finden war, so dass er seinen Brief auf die Zeit der Weihnachtsmesse verschob. Der wegen
Lavaters Schweigen erzürnte Vater [Hans Rudolf]dürfte allein schon durch diesen Umstand
besänftigt werden. — Die folgende Beschreibung von Lavaters Ankunft [in Straßburg]dürfte
für Bullinger, der für Lavater wie ein Vater ist, gewiss von Interesse sein, worauf ja auch
schon dessen Brief [nicht erhalten] hindeutete. — In Straßburg begab sich Lavater zuerst zu
Richard Hilles und übergab diesem Bullingers Brief [nicht erhalten]. Von da ging er zu
Matthäus Zell. Auf Bullingers Schreiben [nicht erhalten] antwortete dieser, Bullinger und
[Konrad]Pellikan leider nicht dienlich sein zu können; er hätte nämlich Gerhard thom Camph
aus einem ganz anderen Grund bei sich aufgenommen, als die Zürcher zu vermuten scheinen.
Er bot Lavater dennoch seine Gastfreundschaft an, bis ein geeigneter Gastgeber gefunden
wäre. Er und seine Frau [Katharina Schütz]nehmen wegen ihrer großen Arbeitsbelastung und
wegen seines fortgeschrittenen Alters niemanden auf. —Als Lavater sich während seiner Suche
nach einem anderen Kostgeber über [Johannes] Marbach erkundigte, begegnete ihm der
Zürcher Jakob Gessner. [Lavater] übermittelte diesem Otto [Werdmüllers] Rat, sich einen
anderen Quartiergeber zu suchen; doch lehnte Gessner dies ab, weil er sich keinen besseren
Gastgeber als Marbach vorstellen könnte. Auch Zell riet Lavater, zu keinem anderen als zu
[Marbach] zu gehen, dessen Weggang aus Isny nämlich nicht erfolgte, weil er den Sakramen-Briefe_Vol_16-068 arpa
zu viel Bedeutung zugestanden hätte, sondern weil er den Kaufmännern mit seinen Predigten
gegen den Wucher lästig wurde. Auch die von Isny stellten [Marbach]ein gutes Zeugnis
aus. Ambrosius Blarer wollte sogar [Marbach] in Konstanz anstellen, was dieser aber ausschlug.
Lavater wandte sich danach an [Petrus]Dasypodius, der [über Marbachs geringes
Ansehen bei den Zürchern] entsetzt war. Er meinte, dass Marbach, der wegen der [Zürcher]
andere Studenten abgelehnt hatte, es übelnähme, [wenn die Zürcher Studenten nun von ihm
wegzögen]. Daraufhin willigte Lavater ein, [bei Marbach zu wohnen], zumal er diesen Entschluss
später noch ändern könnte und den in Straßburg hoch angesehenen Dasypodius nicht
gegen sich verstimmen wollte. Und so brachte [Dasypodius] ihn zu Marbach. Dieser freute
sich, als er hörte, dass Lavater Kandidat der Theologie wäre. Die Pension beträgt 30 Gulden
[jährlich], wovon Marbach angesichts der allgegenwärtigen Teuerung kaum ein Gewinn bleiben
wird. — Der integre, gebildete und fromme Marbach missbilligt den Kirchenstreit. Seine
Ehefrau [Ursula, geb. Weisland] ist fromm. Lavaters Glauben schwebt nicht in Gefahr, auch
wenn [Marbach] mit ihm [über das Abendmahl]disputieren und dabei das letzte Wort behalten
sollte. Dank seiner soliden Schriftkenntnis kann Lavater den lutheranischen und weltlichen
Kunstgriffen widerstehen. Marbach antwortet bereitwillig auf alle Fragen und stellt all das zur
Verfügung, was [Lavater und Jakob Gessner] benötigen. Für das Studium haben sie einen
stillen, vom Markt entfernten Platz erhalten. Marbach liest auf Griechisch aus dem Römerbrief
und kommentiert den paulinischen Gedankengang. Er legt auch kurz das Matthäusevangelium
aus und ist jetzt bei Mt 8. Täglich werden [Lavater und Gessner] von ihm geprüft. —Lavater ist
Dasypodius dankbar. Dieser zeigt sich hilfsbereit. Dank ihm wurde Lavater auch zu den
Lektionen [der fortgeschritteneren Klassen]zugelassen. Lavater hört mit großem Nutzen die
Auslegungen des Buches Exodus durch Peter Martyr [Vermigli]und die des Römerbriefs durch
Bucer. Dieser bot Lavater ebenfalls seine Hilfe an, zumal er die von Lavaters Vater der
[Christenheit] erwiesenen Dienste sehr schätzt. Da Bucer auf den Regensburger Reichstag
[zum Religionsgespräch]berufen wurde, übernahm nun Peter [Vermigli] die restlichen Vorlesungen
über den [Römerbrief]. Lavater hört in den Sprachen [Gerhard] Sevenus und [Johann
Winter von] Andernach. Dieser erklärt die Rede des Demosthenes gegen Aischines.
Sobald [Johannes] Sturm zurückgekehrt ist, will Lavater dessen Dialektikunterricht beiwohnen.
Er besucht die Vorlesungen von [Justus] Velsius über Aristoteles' "Politik" und auch die
über Ciceros "De partitione oratoria". Bald wird er an [Johannes]Sturms Unterricht über die
Beweisführung teilnehmen. Die Knaben üben den Cicero. Das [Straßburger]Gymnasium ist
eine ausgezeichnete Pflanzstätte der freien Künste und der Frömmigkeit. Lavater ist Bullinger
sehr dankbar, dass dieser ihn nach Straßburg schickte. Er will sich Mühe geben, die in ihn
gesetzten Erwartungen zu übertreffen, um einst der [Christenheit] dienen zu können. — Bullinger
soll Lavater bei seinem Vater entschuldigen. Er hätte schon längst an Bullinger geschrieben,
und es mag sein, dass [seit seiner Ankunft] schon einige [Leute] in die Eidgenossenschaft
gereist sind, doch erfährt er nichts darüber. Mit der [Weihnachts]messe hätte er
bestimmt die Möglichkeit gehabt, seinen Brief einem zuverlässigen Boten anzuvertrauen,
[wenn er diesen nicht dem Übermittler von Bullingers Brief hätte mitgeben können]. —Grüße
an Bullinger, an dessen Gattin [Anna, geb. Adlischwyler]und Familie sowie an Josias Simler.
S.D.P. Non immerito mecum expostulares 1 , studiosorum optime mecaenas,
si dedita opera propter oblivionem nescio quam, aut ignaviam, scribendi
partes hactenus neglexissem, aut si tanta tabellariorum copia fuisset. Sed
profecto fidelem tabellarium, qui vobis literas perferret, non inveni, quare
necessitate impulsus scribendi offitium in nundinas natalitias 2 reieceram.
Audio me patris 3 offensam propter silentium meum incurrisse, quare iubesBriefe_Vol_16-069 arpa
patris iratum animum epistola mulcere. Sed ad placandum abunde satis esse
puto excusationem necessitatis; omnes enim necessitati parere cogimur 4 .
Alias non sum ignarus, quam inique silentium ferat et nescio quam insolentiam
esse interpraetetur.
Sed missis his paulo altius hanc meam profectionem repetam. Non enim id tibi ingratum fore existimo; id enim tuae literae 5 videntur prae se ferre. Deinde haud vulgares paterni animi tui in me significationes extant. Quae omnia pollicentur meas literas tibi loquaces non videri.
Argentinam ingressus me primum contuli in aedes Richardi Hilles (et ei tuas adtuli literas 6 ) b , qui me humanissime accepit et se in rebus meis diligentem fore prommisit. Hinc adii d. m. Cellium 7 et, quae tua de me esset sententia, exposui. Ibi expertus sum incredibilem huius viri et pietatem et humanitatem. Perlectis tuis literis 8 se omnibus in Christo fratribus, nedum tibi et Pellicano, inservire paratum et promptum esse respondit, sed hac in re ex re mea non fore. Docuit longe aliam causam fuisse, quod Gerardum Phrisium 9 acceperit, quam fortasse nos suspicemur. Ne autem in iniquam suspitionem raperem, hospitio suo non prohibuit, donec vel ego vel ipse de idoneo hospite prospiceremus. Causae autem, quod neminem in convictum recipiat, hae fere sunt: Uxor 10 eius, pia et docta, tam variis curis distringitur, partim visitandis aegrotis 11 , partim rebus domesticis (famulam enim non habet), ut in aedes quenquam recipere liberum non sit. Deinde dominus 12 premitur mole negotiorum, accelerat et senecta, quae ipsa quoque morbus est 13 . Tandem, convictores habere solitus non fuit ob nescio quam Catonianam saeveritatem 14 .
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Haec autem omnia se ita habere facile iudicare et animadvertere potui per quadriduum, quo illius hospitio usus sum. Ibi ego proxime de pio aliquo hospite meditare coepi et de d. d. Marpachii rebus altius inquirere, ibi se ||730 mihi offert lacobus Gessnerus 15 Tigurinus. Illum ex d. Otthonis 16 praecepto hortari volens, ut alium sibi hospitem quaereret, id omnino recusavit. Zellius suadet, ut ad hunc 17 et non alium me conferam; pium enim et doctum esse, et longe aliam causam esse discessus ab Isna 18 quam fortasse nos suspicemur: non quod nimium tribuerit sacramentis, sed quod mercatoribus usurariis verbi praedicatione molestus fuerit. Dederunt illi Isnenses literas testimoniales (ut vocant), quae suam innocentiam testantur. Praeterea d. Ambrosius Blaurerus ascivit illum in ministerium ecclesiae Constantiensis; id recusavit. Sed de hoc satis. Deinde d. Dasypodium 19 accessi. Ille videbatur indignationem nescio quam vultu (certe nec immerito) prae se ferre. Marpachium dicebat aegre laturum, cum nobis 20 hac in re inservire volens aliis convictum negaverit. Tum ego dicebam, cum se res ita habeant, cupio in eius convictum recipi, veritus, ne iniquiorem mihi facerem Dasypodium, cuius authoritas Argentinae plurimum pollet. IIIe, fidem et silentium pollicitus, me ad Marpachium deduxit, qui, cumprimum me sacrae theologiae candidatum esse audiret, valde studium laudabat et tanto me sibi chariorem fore dixit, quod simili, quo ipse, studio operam daturus essem. Non autem alia ratione obstrinxit Dasypodius, nisi ut possim commutare hospitium, quandocumque voluero, si meliorem hospitem sciam. Pretium, quemadmodum scripsit vobis, 30 floreni, quamvis ingenue fatear in tanta charitate non tantum rei frumentariae sed rerum omnium non multum emolumenti, sed plus laborum ex nobis ferret.
Veni igitur ad d. d. Ioannem Marpachium, cum fere mecum ageretur, quod dicunt, duabus sedere sellis 21 . De hoc autem viro aliud dicere non possum (modo verum fateri velim), nisi spectatae integritatis 22 esse hominem, insigni eruditione et pietate praeditum, cui dolet discordia ecclesiarum et turbulentus status nostrorum temporum. Habet similiter uxorem 23 piam,
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etc. De fide mea periculum non est, partim quod dominus 24 molestus mihi hac in re non sit (quid enim mecum disputaret? Quid, si vinceret?), partim quod solidis scripturae ||731 sacrae pronuntiatis munitus possum deo dante erectus et illabefactus adversus omnes Lutheranorum et huius mundi machinas consistere. In ipso emendare nil possem, si maxime velim. Quaecunque interrogo, non gravatur respondere, imo iubet, ut semper aliquid in medium adferamus 25 . Omnia, quibus opus habemus, affatim praebet. Studiis locum aptum et a strepitu fori remotum designavit. Ex epistola ad Romanos Graece nobis praelegit et ostendit Paulinae orationis nervos. Deinde quoniam dialectica organum est tam discendi quam tractandi res omnes tam sacras quam prophanas, dialectica addit praecepta. Nullam diem abire sinit, in qua nos non exerceat. Sed quoniam nunc impositum est, ut cursim omnes libros veteris et novi instrumenti exponat, incepit a Novo Testamento. Versatur nunc in 8. capite Matth., ubi habitum comperarit sibi, tum iterum suam operam in legendis dialecticis et rhetoricis pollicitus est.
Quare Dasypodii operam et diligentiam nisi ingratus improbare non possum. Multis praeterea benefitiis me sibi non parum obstrinxit. Pollicitus est operam suam et vult, ut ad ipsum tanquam ad sacram ancoram 26 confugiam, si quid mihi defuerit. Praeterea eius benefitio ad publicas auscultationes 27 admissus sum. Audio Exodum, quem d. Petrus Martyr 28 mira quadam eruditione lucido ordine exponit c , ut non parum utilitatis ea lectio mihi allatura videatur. Deinde epistolam d. Pauli ad Romanos a Bucero, 29 qui et ipse suam operam mihi est pollicitus d , eo quod patrem meum plurimum audiat sibi commendari propter pietatem in rempublicam; et non semel iussit paternis vestigiis insistere. Et certe videtur non parum Tigurinis favere, quantum etiam ex aliis intelligo. Sed quoniam nunc vocatus est in commitia Ratisponam, 30 d. Petrus 31 reliqua 32 se lecturum recepit. In linguis audio Sevenum 33 , virum doctissimum, primae classis praeceptorem, et Andernacum 34 ,
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qui Demostheni orationem contra Aeschynem 35 exponit (expectamus adhuc Sturmium 36 ; deinde audiam dialecticam 37 eius) e , libros greek Aristotelis 38 a Velsio 39 . Audio quoque de partitione oratoria Ciceronis 40 . Mox greek 41 Sturmii auditurus. Omnia summa diligentia praeleguntur. Exercentur pueri in Cicerone. ||732 Contigit gymnasium foelix ad imbuenda literarum et pietatis seminaria. Quare gratiam tibi et habeo et habiturus sum maximam, tum quod curaveris me studiorum gratia Argentinam descendere, tum quod innumeris me benefitiis affecisti et afficere non cessas. Ego interim adnitar pro virili, ut, quantum accrescit aetas, tantum etiam accedat honestae eruditioni et morum integritati f Dabo operam, ut vestrum de me expectationem non modo implere, sed quodamodo superare queam, ut olim incolumitati reipublicae prodesse et tuae in me benevolentiae aliquo modo respondere possim.
Sed longius haec fortasse dixi quam foelicius. Satis tamen sit rudibus verbis vitae rationem et studiorum meorum cursum depinxisse. Plura alio tempore daturus, si haec non suffecerint. Nunc nolo occupato tibi obstrepere diutius. Oro interim humanitatem tuam, ut me excusatum habeas apud patrem. Dudum enim scripseram tibi, sed reponere literas coactus sum. Etsi enim plures ex Argentina in Helvetiam proficiscantur, tamen ubi isti sint, mihi parum scire licet. Ante tres vel 4 dies habuissem, si malui ad nundinas certis tabellariis literas dare. 42
Salvum te cupio cum coniuge 43 et tota familia. Salutem Iosiae Simlero ex me dicere ne dedigneris. e
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Argentorati, ex aedibus d. d. Ioannis Marpachii apud d[ivum] Nicolaum 44 , anno 1546, 4. g nonas ianuarii.
Ludovicus Lavatherus tuus
ex animo.
[Adresse zwischen den Wörtern "apud" und "patrem" in Z. 105f:]Vigilantissimo Tigurinae ecclesiae antistiti Henrico Bullingero, patri ac domino suo colendissimo. Tiguri.