Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

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BULLINGER AN
AMBROSIUS BLARER
Kappel,
4. Juni 1528

Gedruckt: Heinrich Bullinger, De origine erroris in divorum ac simulachrorum cultu, Basel 1529, f. A 2r. - v. (Widmung); Blarer BW I 160 f

Zusammenfassung von Vorgeschichte und Zweck des Werkes «Vom Ursprung des Irrtums bei der Heiligen- und Bilderverehrung», Widmung an Blarer.

Ambrosio Blaurero, sanctae constantiensis ecclesiae doctori fidelissimo, Heinrychus Bullingerus gratiam optat et vitae innocentiam a domino.

Scripsi, dilectissime frater, ante annos aliquot 2 per privatam exercitationem nonnulla ad Lactantii illius imitationem de erroris origine 3 deque uno vero summo deo, eius providentia et cultu, item de multis ac falsis diis et superstitione 4 , ad quae nunc primum redii ac nonnulla retractavi, posteaquam a missarum origine 5 vidi fidelibus conatus nostros non admodum displicere. Atque eo etiam libentius feci istud, quo frequentius pontificii nobis ingerunt sacrosanctam et longis retro saeculis observatam religionem, ut vel temporum supputatione et eorum scriptorum convincantur authoritate, quibus plurimum fidunt stolidissimi. Si enim saperent, satis superque iam olim adversus vanissimam esset superstitionem disputatum etiam ex prophetarum ac apostolorum oraculis, ut ac nostra

1 Ambrosius Blarer, 1492-1564, geb. in Konstanz, 1505 in Tübingen immatrikuliert, trat in das Benediktinerkloster Alpirsbach (Schwarzwald) ein, studierte jedoch noch weiter, freundete sich in Tübingen mit Melanchthon an und wurde 1512 Magister artium. Vor allem durch die Vermittlung seines Bruders Thomas (s. unten S. 182, Anm. 9) lernte er Luthers Schriften kennen, die ihn für die Reformation gewannen. Am 5. Juli 1522 verließ er das Kloster und kehrte nach Konstanz zurück. Obwohl er bald mit den Führern der Reformation in Zürich, Basel und Straßburg Verbindung aufnahm, konnte er sich erst 1525 zur regelmäßigen Predigt in Konstanz entschließen, bald jedoch wirkte er darüber hinaus in der Schweiz (s. z. B. unten S. 190) und in Süddeutschland. Von 1534 bis 1538 arbeitete er von Tübingen aus an der Einführung der Reformation in Württemberg, amtete vorübergehend in Augsburg und ab 1540 wieder in Konstanz. Infolge des Interims mußte er 1548 in die Verbannung gehen und ließ sich in Winterthur nieder. Von 1551 bis 1559 diente er als Pfarrer in Biel, wohnte dann bis zu seinem Tode wieder in Winterthur und hatte von 1562 bis 1564 eine Pfarrstelle in Leutmerken (Kt. Thurgau) inne. Von 1533 bis zu seinem Tode blieb er mit Bullinger in einem intensiven brieflichen Verkehr. — Lit.: Schl. 1303-1336, 52737-52742 sowie die Beiträge in: Der Konstanzer Reformator Ambrosius Blarer 1492-1564. Gedenkschrift zu seinem 400. Todestag, hg. v. Bernd Moeller, Konstanz und Stuttgart (1964), bes. S. 193-204: Joachim Staedtke, Blarer und Bullinger.
2 Vgl. unten S. 180,13.
3 De origine erroris in divorum ac simulachrorum cultu, gedruckt bei Thomas Wolff, Basel 1529, HBBibl 11; HBD 12, 6f spricht irrtümlicherweise vom Druck im August 1528, s. dazu unten Nr. 30 und 32. Laktanz wird in der Schrift Bullingers mehrere Male als Autorität angeführt, z. B. f. C 3v., D 5v., F 1r., F 2v., G 2v. Zum Laktanzverständnis Bullingers vgl. oben S. 72, Anm. 6.
4 Vgl. die Kapitelüberschriften des Buches: «Quod unus tantum deus sit, vivus ille et aeternus, omnium subsistentium essentia. [In diesem Abschnitt wird die Providenz Gottes behandelt.] Quod solus hic deus adorandus sit, solus invocandus, solus colendus. Quod primitiva ecclesia huic uni deo haeserit, unum invocaverit, solum coluerit, et divis et simulachris neglectis. Quomodo pullulaverit divorum cultus, et a quibus coeperint simulachra statui et propugnari. Quod idem sit cultus et eadem superstitio, idolorum apud gentes, et divorum apud christianos.»
5 De origine erroris in negocio eucharistiae ac missae, 1528, s. HBBibl 10.


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instructione minime opus haberent. Sed sacra aut in dubium vertunt miseri aut depravationem obiitiunt invidi, tandem vero ad catholicos et vetustissimos, ut aiunt, ecclesiae ritus tanquam ad sacram confugiunt ||A 2v. ancoram 6 . In qua tamen re non minus peccant, quam cum ipsa domini dei verba torquent, lacerant penitusque conculcant, quippe cum sacrosancta fidelium ecclesia neque divos coluerit unquam neque simulachra habuerit neque iis initiata fuerit sacris ac ceremoniis, quibus interim illi se omnino christianos videri volunt. Id quod hoc nostro opusculo luculenter demonstrabimus ad gloriam ac laudem dei coeli et domini nostri Jesu Christi, qui una cum patre et spiritusancto unus solus ac verus deus regnabit in sempiternum, amen. Hunc autem nostrum conatum nunc quidem post quinquennium fere recognitum, at in ipsa pene incoeptum pueritia certe ardentissimo in deum animo, uni tibi, Ambrosi dulcissime, dedico 7 , ut dignum habeas amicitiae ac societatis pignus, lucubraciunculam videlicet, qua unius dei et domini nostri Jesu Christi gloriam propugnamus, per cuius charitatem ineffabilem in christianam coivimus societatem; neque enim is es, qui alias nostra egeas institutione ipse in rebus summis eruditissimus et in gloria dei vindicanda fidelitate ac fortitudine ex aequo suspitiendus, id quod etiam testatur constantissima constantiensis ecclesia fide, patientia, puritate ac dilectione clarissima. Iamque vale et pietatem, ut facis, doce nosque ama, frater charissime.

Ex Capella Tygurinorum, quarta junii, anno ab orbe redempto 1528 a.

a irrtümlich: 1228.
6 Adagia, 1, 3, 43 (LB II 130 C-D).
7 Bullinger hatte ursprünglich die Absicht, die Schrift Wilhelm von Zell zu widmen, Staedtke, aaO, S. 194.