Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

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Bullinger an
Ambrosius Blarer und
Johannes Zwick
Zürich,
25. Juli 1533

Autograph: Zürich ZB, Ms A 40, 1. Siegelspur Gedruckt: Blarer BW I 408f; Teildruck: QGT IV 469f

Gratuliert Blarer zur Heirat. Hat Luthers Vorrede zur Rechenschaft des Glaubens der Böhmischen Brüder noch nicht gesehen. Befürchtet die Unterdrückung des reformierten Glaubens durch das Konzil. Der französische König hat Soldgelder geschickt, was nach Bullingers Befürchtung zu Zwietracht und Korruption in der Eidgenossenschaft führen könnte. Berichtet über die von Melchior [Hoffman]in Straßburg geäußerten Blasphemien und das dort überhand nehmende Sektenwesen. Mahnung an Konstanz, wachsam zu sein und die Häretiker gar nicht erst in die Stadt einzulassen.

Gratiam et vitae innocentiam a domino.

Ego tibi, frater Ambrosi, faustum praecor connubium 1 , ut in foelici amore consenescatis filiosque filiorum coram cernatis 2 .

Lutheri praefationem in opusculum de fide Bohemica 3 nondum vidi. Nihil ergo super ea certi respondere possum.

Pontificis et caesaris de concilio a cogendo consilium video huc spectare, ut ministros verbi partim veneno, partim insidiis tollant, clamoribus evincant et authoritate concilii b evangelicam veritatem prorsus opprimant 4 . Si enim Italiam adire noluerimus, ille cum suis caussae nostrae imputabit, quasi diffidamus caussae. Si abierimus, quod voluit, impetravit. Verum victor mundi 5 ad dexteram residens 6 prius impiorum dissipabit consilia 7 et veritati gliscenti dexter aderit.

De rege Gallorum nescio quid boni liceat sperare. Magnam auri copiam nunc in

13 Leo Jud.
14 Theodor Bibliander.
a in der Vorlage consilio.
b in der Vorlage consilii.
1 Blarer heiratete am 19. August 1533 Katharina Ryff (Riff), genannt Walther von Blidegg eine ehemalige Nonne aus dem Dominikanerinnenkloster Münsterlingen im Thurgau, s. Theodor Pressel, Ambrosius Blaurer, Elberfeld 1861. - LSRK IX 92-94; Bernd Moeller, Ambrosius Blarer 1492-1564, in: Blarer Gedenkschrift 22; HBLS V 631.
2 Vgl. Ps 128, 6.
3 Luthers Vorrede zur Rechenschaft des Glaubens der Brüder in Böhmen und Mähren, 1533 (WA XXXVIII 78-80), s. oben S. 130, Anm. 5.
4 Zum angekündigten Konzil äußerte sich Bullinger erstmals 1532 in einem kurzen Gutachten (Zürich ZB, Ms A 65, 33; s. Pestalozzi 266). Seine Haltung blieb auch später skeptisch bis ablehnend, s. Rudolf Pfister, Zu Bullingers Beurteilung des Konzils in Trient, in: HBGesA I 123-140.
5 Vgl. Joh 16, 33.
6 Vgl. Röm 8, 34; Hebr 1, 3.
7 Vgl. Ps 33, 10.


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Helvetiam intulit 8 , venenum et exitium Helveticarum urbium. Timemus corruptionem atque iterum certis commoti argumentis meliora de nostris speramus, quod Gregorius 9 noster copiosius edisseret.

Melchioris 10 , illius Valentiniani 11 et blasphemi hominis, blasphemiae in Christum dominum 12 hoc magis terruerunt, quo Argentoratum proclivius esse video ad talium hominum susceptionem. Argentoratum enim confluit omnis pessimorum nebulonum et haereticorum fex 13 . Quorum culpa fiat, ignoro. At hactenus vidimus catabaptistas in illud se tamquam asylum proripuisse. Cavete, fratres, cavete, obsecro, ne quosvis Constantiam irrepentes suscipiatis. Moveat vos Argentoratensium exemplum. Satius est haereticos et de haeresi suspectos hypocritas non suscepisse et prius urbe exclusisse, quam maximo accepto damno tum demum vel eiicere, vel flamma et ferro 14 cohibere, ubi etiam mali sui supplitium in erroris rapiunt patrocinium clamantes sic peremptos esse sanctos. Qua re nemo credit quantum apud simplices possint. Vigilate ergo, fratres, constantes estote.

Sacrificorum nostrorum triumphus propediem abibit in luctum 15 . Non enim deseret suos dominus, modo sui esse pergamus 16 . Nec est, quod nostrorum invidiam expavescatis, ni prorsus fallar. Hoc pro certo mihi pollicentur, si commodare vobis non possint, certe nulla in re incomodaturos.

Valete, fratres suavissimi, una cum fratribus vestris Zuickiis 17 et Blaureris 18 .

Tiguri, 25. iulii 1533.

Orate pro me et ecclesia nostra.

Vester H. Bullingerus

totus in domino.

[Adresse auf der Rückseite:]Charissimis viris d. Ambrosio Blaurero et Ioanni Zuiccio, sanctae Constantiensis ecclesiae ministris fidelissimis, fratribus imprimis observandis et charis.

8 Bezieht sich auf das Versprechen Franz' I., das von dessen Gesandten an der Badener Tagsatzung vom 25. Juni 1533 abgegeben wurde, die noch ausstehenden Soldbeträge so bald wie möglich zu bezahlen, s. EA IV/1c 101 w. 108f.
9 Gregor Mangolt, wie auch Simler vermutet (Zürich ZB, Ms S 33, 168); er brachte wohl Bullingers Brief nach Konstanz.
10 Melchior Hoffman; zu seiner Aktivität in Straßburg s. oben S. 146, Anm. 3.
11 Anhänger des Gnostikers Valentinus aus dem 2. Jahrhundert, s. Georg Kretschmar, in: RGG VI 1225f. -Bullinger nennt Valentinus hier wohl als Beispiel eines Häretikers schlechthin, ohne sich auf dessen Lehren im einzelnen zu beziehen.
12 Auf welches Werk oder welche Äußerungen Hoffmans Bullinger hier anspielt, ist nicht klar. In Frage kommen in erster Linie das
«Wahrhafftige Zeugnis», der «Sendbrief an alle gottesfürchtigen Liebhaber der ewigen Wahrheit» und die Römerbriefauslegung, alle 1533 (s. Peter Kawerau, Melchior Hoffman als religiöser Denker, Haarlem 1954, S. 6. 132f).
13 Über den wachsenden Zustrom von Täufern und anderen Sektierern in Straßburg auch noch nach der Synode vom 10. bis 14. Juni 1533 beklagt sich auch Bucer am 23. Oktober 1533 gegenüber Blarer (Blarer BW I 435f); s. dazu auch Baum 489-494 und Henry G. Krahn, Martin Bucer's Strategy against Sectarian Dissent in Strasbourg, in: MQR L, 1976, 172-174. 178f.
14 Adagia, 4, I0, 13 (LB II 1166).
15 Vgl. Am 8, 10..
16 Vgl. Ps 9, 11.
17 Konrad Zwick.
18 Thomas Blarer.