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Abschrift von Leodegar Hirsgarter: Zürich StA, E II 345, 361 Ungedruckt
Bullinger bedankt sich für den durch den Zürcher Studenten [Markus ...] übermittelten Brief
(Nr. 2399]. Besonders willkommen waren Musculus' Ausführungen über das [Zweite]Regensburger
Religionsgespräch. Bullinger wünschte, man würde künftig auf solche Gespräche verzichten,
zumal diese der Kirche schaden. Infolge jener Verhandlungen werden die Gegner nur
frecher. Sie behaupten sogar, dass die [Protestanten] ihre Reform bereits bereuten. Die Brüder,
[die mit den Katholiken verhandeln], geraten [bei den Ihren]in Verdacht. Die Schwachen
beginnen zu zweifeln, währenddem die Starken sich über die Vermittlungen ärgern. Von diesen
Gesprächen ist nichts zu erwarten, auch wenn der [bevorstehende]Reichstag wohl wieder
solche anordnen wird. Die von den Frevlern Papst [Paul III.] und Kaiser [Karl V.]abgeordneten
Gesprächspartner sind gottlose Menschen, die den Protestanten feind sind und diese
als Häretiker betrachten. Sie führen sich auf wie einst Pharao, lamnes und lambres, und
würden ihre Lehre nicht im Geringsten preisgeben. [Paulus]empfiehlt, sich vor solchen Menschen
zu hüten; ja sogar, sich ihnen zu widersetzen. Während der Herr uns zu Klarheit
auffordert, verdunkeln wir Menschen klare Angelegenheiten. — [Alfonso] Diaz, der seinen
Bruder [Juan] umbrachte wie einst Kain seinen Bruder Abel, verdient, gerädert zu werden.
Aus diesem Vorfall geht klar hervor, dass von Gesprächen mit solchen Menschen nichts zu
erwarten ist. —Die Eidgenossen hielten ihre Tagsatzung in Baden ab und behandelten dabei
ein Gesuch des Schmalkaldischen Bundes, welcher die Eidgenossen mittels einer Gesandtschaft
bat, fremden bzw. italienischen und spanischen Truppen jeglichen Durchzug in Richtung
Deutschland zu verweigern. Es wurde eine freundliche und zuvorkommende Antwort erteilt.
— [Johannes] Haller, der Musculus' Güte in seinen letzten Briefen sehr pries, soll diesem
empfohlen sein. —Grüße an [Konrad und Claudius Pius]Peutinger.Briefe_Vol_16-370 arpa
Gratiam et vitae innocentiam a domino. Amicas tuas literas, Muscule praestantissime,
30. martii datas 1 mature satis per studiosum 2 collegii nostri accepi,
quae et oblectarunt me non mediocriter. Gratissimum enim id mihi
imprimis, quod hoc ipsum certa narratione contexis, quod certo scire utile
quidem, sed ita vagis et vanis rumoribus spargitur, ut, quid credas, nescias.
Intellexi ergo ex tuis certo, quibus de causis colloquium illud Ratisbonense 3
dissolutum in fumum et nebulam abierit ac citra fructum etiam, non tamen
sine sumptibus maximis. 4 Cuperem ego, ut aliquando finis aliquis talium
inveniretur colloquiorum. Toties iam tentata sunt colloquia sine omni fructu,
atque utinam pauco cum detrimento ecclesiae! Certum est adversarios a
colloquiis (quicquid tandem in colloquiis pro sua versutia animadvertant)
intollerabilius ferocire quam antea; imo incipiunt nescio quid spirare, quasi
nos 5 nostrae poenituerit reformationis. Gloriantur apud suos brevi rem habituram
melius. In ||361v. suspitionem veniunt fratres. Tentantur et deficiunt
animi propemodum nostrorum, eorum maxime, qui alias sunt infirmiores.
Firmiores indigne haec ferunt, ita ut ex colloquiis illis parum utilitatis redeat
ad ecclesiam. Ego certe nihil ex iis spei concipio, licet brevi sint hisce
restauranda et in meliorem formam componenda comitiis a6 . Quibuscum
enim colloqui debent nostri, palam et ex professo sunt impii et persequtores
manifesti et crudelissimi religionis nostrae. Extant atrocia papae 7 et caesaris 8
aedicta 9 : Sunt in conspectu dei et totius mundi funestissima facta. Qui ab his
deputantur, impii sunt, pertinaces, Pharaonici 10 et sicut lamnes et lambres b 11
ad contradicendum tantum compositi, nec aliud cogitant, quam ut sua quovis
modo defendant et defendendo nostrorum animos vel frangant vel abstrahant.
Nam id fixum animis tenent, nos esse hereticos et sibi nullo modo vel
latum pilum 12 esse cedendum. Unde apostolus 13 non sine causa non modo
fugere tales, sed aversari praecipit 2. Timoth. 3, [5]14 . Non temere dominus
Iesus a suis confessionem simplicem evangelii et doctrinam simplicem postulavit.Briefe_Vol_16-371 arpa
15 Praeterea nihil in re qualibet tam planum et apertum, quod versipellis
hominis lingua non queat facere intricatum et obscurum, ut iam non
commemorem alia consequentia disputationis, quae commemorat Paulus 1.
Timoth. 6. 16 Video apostolos simpliciter egisse cum adversariis, constanter
et plane proposuisse veritatem, rebellantes et blasphaemantes reliquisse.
Metuo ergo, ne, dum nostra sapientia veritatis negotium illustrare volumus,
magis obscuremus. Dominus misereatur nostri.
Crudele facinus est, quod narras 17 de Diazio 18 , iudice rotae apostaticae 19 . Dignus plane est, qui implicetur rotae iustitiae 20 . Factum hic est, quod olim in exordio mundi, cum Abelem conficeret Cain, frater fratrem. 21 Specimina haec sunt. Quid expectemus a huiusmodi hominibus, qui consilia colligunt 22 et ad colloquia convolant? Vigilemus et oremus. 23
Nulla apud nos sunt nova, nisi quod Helvetii comitia celebrarunt Badenae 24 maxime propter foedus Schmalkaldiense. Misit id legationem 25 ad eos admonens, ne transitum in Germaniam per Helvetiam concedant exercitui peregrino, Italico aut Hispanico, si quis forte transire tentaret. Amicissime responsum c est a nostris 26 Helvetiam Germaniae favere, agere denique gratias pro admonitione et semper incolumitatem Germaniae curaturos, etc.
Vale, dilecte mi frater, et Hallerum 27 nostrum commendatum tibi habe, qui benevolentiam tuam valde mihi praedicavit postremis suis literis, 28 pro qua re magnas tibi gratias ago. Tiguri, 22. aprilis 1546.
Salutabis amicissime d. Peutingeros, 29 dominos semper colendos, et omnes fratres atque fautores.
Bullingerus tuus. |
[Adresse als Überschrift von Bullingers Hand:] Musculo suo, Augustano ecclesiastae, Bullingerus.