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Autograph: Zürich StA, E II 343a, 336 (Siegelspur) Ungedruckt
Wenn Bullinger mit den [beiliegenden], von dem Aarauer Buchhändler [Hans Stuber] überbrachten
Aufzeichnungen Gabriel Meyers über [zwei]Burgen [im Aargau]zufrieden ist, wird
Meyer weitere Notizen über die am Ende der übersandten Aufzeichnungen angeführten [Burgen]
schicken. Anderenfalls soll Bullinger die Arbeit zurücksenden und seine Wünsche mitteilen.
Meyer wäre bereit, die Eigentümer der Burgen aufzusuchen, um von ihnen detaillierte
Auskünfte einzuholen. — Bullingers Notizen zu [Theodor Biblianders] Genesis[vorlesungen]
wird Hochholzer in wenigen Tagen zurücksenden. — Der üble Scherz, den Heinrich Lochmann
sich zum Schaden [Zürichs] erlaubte und über den Hochholzer neulich schrieb [Nr. 2410],
war keine Bagatelle. Denn auch wenn Lochmann jetzt sagt, dass es ein Scherz war, so hatte er
doch [damals] aus seiner allzu überzeugend vorgetragenen Behauptung einige Vorteile gezogen.
Es wäre demzufolge gut, wenn der [Zürcher] Rat mit einem an den Aarauer Rat
gerichteten Schreiben die falsche Aussage Lochmanns widerlegen würde, auch wenn die
Aarauer unterdessen Hochholzer glauben, besonders seitdem Lochmann selbst die von ihm
geäußerte Behauptung berichtigt hat. Doch es besteht die Gefahr, dass einige Taugenichtse
das Gerücht weiterhin zu verbreiten suchen, zumal dieses bei einigen [Aarauern]als verbürgte
Nachricht gilt. Hochholzer weiß schon, dass Bullinger und der Bürgermeister [Hans Rudolf
Lavater] seinen Rat nicht brauchen. Er will damit nur sagen, dass ihm der gute Ruf [Zürichs]
ebenfalls am Herzen liegt und dass er die Gesinnung der Söhne Belials [des Teufels] nur zu gut
kennt. — Heute gelangte ein Lied über das Abendmahl nach [Aarau], das von einem bei
[Thomas] Grynäus in Bern studierenden [Peter Zeller] verfasst wurde. Diejenigen, die abstreiten,
dass der Leib Christi im Abendmahl eingenommen werde, werden darin als Schwärmer,
Teufel und Wahnsinnige beschimpft und sogar beschuldigt, nicht einmal an den ersten
Artikel des [Apostolischen] Glaubensbekenntnisses zu glauben! Auch auf die ["Orthodoxa
Tigurinae ecclesiae confessio"]wird dort angespielt. Und der verblendete [Berner]Rat duldet
so etwas! Wohin soll es führen, wenn nicht nur Fremde [Deutsche], sondern jetzt auch Einheimische
ungestraft so handeln! Das wird einen internen Streit zwischen den [protestantischen
Eidgenossen] auslösen. Leider konnte Hochholzer das Lied aus Zeitmangel nicht abschreiben
und schicken, sonst hätte Bullinger selbst feststellen können, wie Luther nun in Bern
unter niederträchtigen Menschen weiterlebt. — Hochholzers Gattin [Agathe, geb. Näf]grüßt
die ganze Familie.Briefe_Vol_16-346 arpa
Gratiam et pacem a domino. Mittit per bibliopolam nostrum 1 , colende domine,
m. Gabriel a Meyer quaedam breviter de castro uno atque altero consignata,
ut petiisti. 2 Negotiis occupatus plura nunc non potuit. Quod si Hec
videris et placuerint, et in caeteris suam pollicetur operam. Haec dat, ut
percurras, placeant nec ne, aut si qua desideres in his, signes et ad nos
remittas. Si ita volueris, habebis simili brevitate et de caeteris, quorum nomina
in fine his adiunxit. Sin aliter vis tractari, itidem literis significabis.
Caeterum tempore opus erit. Novit ipse pleraque, sed obiter neque literis ea
commendare audet; sed diligentius singula, si volueris, a possessoribus hodiernis
inquiret. Er wil selbs, so es uch gefaelt, uff die schlösser gan und alle
ding, so vil müglich ist, eigenlich erfaren. Scribes ergo, quod fieri volueris.
Scripsisset ipse ad te, sed se negociis impediri dicebat. Rogabat, ut in hanc
sententiam ad te scriberem; quod non gravatim praestiti.
Quae dedisti in Genesim, 3 intra biduum aut triduum, si certus datus fuerit nuncius, tibi restituam b . Restant pauca quaedam adhuc excerpenda.
Porro, ut nuper scripsi, 4 de sermone ad probrum et ignominiam non solum civitatis nostrae 5 , sed etiam religionis per Heinrychum Lochman ioco, ut ipse ait, temere nimis (cum multis certo persuasum esset) effuso puto te satis intellexisse. Nec est, quod putes me tibi retulisse, quae nullius fuerint momenti. Nimis enim constanter affirmarat additis etiam quibusdam utilitatibus iam inde enatis, licet nunc ioco dictum velit. Sciunt nunc nostri 6 futilem fuisse calumniam. Interim tamen, quantum ego iudicare possum, permultum utilitatis haberet, si senatus vester ad nostros scriberet seque literis excusaret. Credunt nunc mihi, cum et ipse revocarit. Sed literis senatus testaretur zelum suum non solum in flagitiis et sceleratis puniendis, sed in c falsis etiam rumoribus in huiusmodi rebus de se sparsis redarguendis; praeterea homines huiusmodi nihili posthac non quidvis in buccam effutirent, etsi cogitarent de legum omnisque honestatis destructione, tamen desideria animi non iam quasi factum evulgarent. Insuper alii admoniti minus huiusmodi rumoribus fidem adhiberent. Ad alios iam per nostros pro certissimo sparsum tam scio quam qui certissime. Haec non eo scribo, quod vel te vel consulem 7 prudentissimum et honestissimum haec non cogitare putem, sed quod et me patriae famam tueri, ignominiam et opprobrium pro virili avertere decet, et quod nonnullorum hominum, filiorum Belial 8 ingenium sciam, quibus volupe 9 est huiusmodi spargere. Quare rogo, eo, quo ego haec scribo, animo
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haec accipias et, quod tibi consultissimum fore visum fuerit, facias meque tibi commendatum habeas.
Ex Berna hodie allata est ad nos cantilena per studiosum quendam Bernensem 10 Bernae sub disciplina Grynei 11 composita, quae, ut solent isti nugivendae 12 , tractat negotium eucharistiae. Svermeros et diabolicos vocat omnes, qui negant corpus Christi sumi in coena domini, ac Tigurinorum apologiam vel responsionem 13 citat, licet non nominet, ita tamen, ut quivis intelligat. Svermeros et insanos eos vocat, qui affirmare audeant articulos fidei omnes se credere, cum ne primum 14 quidem credant, etc. Tanta est excaecatio senatus 15 , ut haec ferat! Vide queso, quo tandem deventum sit, ut non peregrini, non exteri, sed nostri, et contemptissimi homines, haec impune faciant. Tandem eo res cadat, ut fiat persequutio ingens alterutrius partis. Diu enim haec ferri non possunt, imo deus non feret. Misissem eam 16 , non quod novi aliquid, sed ut Lutherum ipsum Bernae nunc in vilissimis hominibus vivere videres; sed non potui tam cito rescribere. Dominus tandem repurgabit aream suam. 17 Is nobiscum agat pro sua larga misericordia! Amen.
Vale. Salutat totum domum tuam uxor mea 18 . Aaroviae, 13. aprilis 1546.
Tuae humanitati deditissimus
Christianus Hochholzer.
[Adresse auf der Rückseite:] Charissimo viro d. Heinrycho Bullingero, ecclesiae Christi Tiguri ministro primario et fidelissimo, domino suo tanquam patri colendissimo.