Heinrich-Bullinger-Briefwechseledition, Universität Zürich © Heinrich Bullinger-Stiftung Arpa Bibliothek Textbreite Schriftgröße

[1344]

Oswald Myconius an
Bullinger und
Theodor Bibliander
Basel,
1. Januar 1540

Autograph a : Zürich StA, E II 343, 160r. -v. (Siegelspur) Ungedruckt

Gruß zum neuen Jahr. Schreibt beiden gemeinsam, da [Johann] Walder in Kürze auf bricht. Weiß die Einigkeit, wie sie unter den Zürcher Pfarrern herrscht, erst richtig zu schätzen, seit er selbst unter Zwietracht zu leiden hat. Aus der Weigerung seines Kollegen [Karlstadt], die Laster öffentlich zu tadeln, ist eine tiefe Spaltung in der Gemeinde entstanden, da es dieser verstand, sich beliebt zu machen, während Myconius in Verruf geriet. Die Zürcher sind nur bruchstückweise orientiert; wenn sie auch vielleicht durch [Georg Müller] Näheres über den Konflikt mit der Universität erfahren haben, wissen sie doch nicht, wie es in der Basler Kirche jetzt zugeht. All diese Übel haben die gleiche Quelle: Als Myconius zum Beispiel in einer Predigt vor der Vermischung von geistlichem und weltlichem Amt warnte, sprach sein Gegner sogleich der Obrigkeit - unter Hinweis auf die Könige von Juda - das Recht zu, den Geistlichen Vorschriften zu machen; durch diese Haltung, die dem Rat entgegenkommt, hat er die Änderung der Synodal- und Bannordnung ermöglicht; Johannes [Lüthard] hat Pellikan darüber berichtet. Bittet um ihre Fürbitte; der Brief soll verbrannt werden. Gruß.

C Endungen undeutlich korrigiert (aus sa- thanam titulis?).
8 Vgl. bes. HBBW IX, s. 274, 98-101.
a Mit Anstreichungen von späterer Hand.


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S. Felix ac faustus sit vobis novus hic annus. Amen.

Fratres charissimi, unis vos literis salutare libuit, quod tempus defuit, quo singulos possem. Vesperi significatum est Walderum 1 ad vos abiturum, ut postridie post prandium ad iter se vellet accingere.

Cogito saepe felicitatem ecclesiae vestrae, quia, qui praesunt, adeo fovent concordiam, ut ne in leviculis sit aliqua species dissidii. Ex quo tota ecclesia sic retinetur in statu felici, ut hunc perturbare vel impiorum vis et multitudo nequeat. Quae hinc commoda, quae piarum mentium tranquillitas, qui fructus pietatis, qui literarum proventus, ausim dicere me his temporibus melius nosse quam vos, qui commodis illis fruimini. In causa est, quod equidem non ita pridem in simili statu positus nunc contrarium pati cogor, unde, quae fuerit tunc suavitas vitae et totius fortunae meae et ecclesiae, in praesens cognosco melius. Unde nil nisi dolor, gemitus, querimoniae, nulla iucunditas vitae, nulla studiorum, nulla doctrinae, adeo dissidium initio parvulum omnia vastavit. Dicam vobis ut intimis meis quidnam.

Flagitia corripere scitis quam res sit in ecclesia, ubi boni et mali, necessana. Idem officii dum voluimus, ut par erat, uni 2 ex nobis imponere, sic restitit, ut clamaret se nolle doceri a nobis. Deinceps igitur tam diligenter, quod renuit, prosequutus est, quam est natura pronus ad auram populi venandam. Illud itaque mox adsequutus est, ut boni, mitis, placidi nomen apud omnes obtineret, ego contra immitis, crudelis et tantum non tumultuosi, ut cui nihil rectum, nihil planum esset. Hoc pacto divisus est populus haud aliter, quam solent pueri scholares, dum hic blandum, alius virgis utentem libentius sequitur praeceptorem. Iam ubi sensit symmista favorem, concursum, laudem ex concionum suarum dulcedine paratam, adeo blanditur, ut crederes iurasse placentia se deinceps dicturum. Hoc quidem initium; quanta vero mala deinde sint exorta, brevibus dici non potest.

Partem nosti tu, mi Bullingere, ex me, sed ita, ut nescias; partem scitis omnes ex d. Grynaeo 3 . Verum rem totam adhuc scio vos ignorare, nisi ex abbate Wettingensi vetere 4 , quae acta sunt inter nos et universitatem 5 , acceperitis; nam audio quendam 6 hinc ad eum misisse omnia, etiam quae nos etiamnum ignoramus. Interim tamen et ea nescitis, quae subverterunt ecclesiam, nescitis ecclesiae speciem, nescitis, quod quidam verbum libenter alligarent7, qua de re coram mallem libentius colloqui, si possem, quam per literas.

Ex uno fonte isthaec omnia, et quaecunque mihi displicent, habent illum pro defensore. Exemplum: Ego superioribus diebus discrimen dixi inter potestatem ecclesiasticam et potestatem saecularem. Hic inter alia exposui non

1 Johann Walder.
2 Gemeint ist Karlstadt; vgl. bereits HBBW IX, S. 243f, 1-27. 3 Siehe HBBW IX, Nr. 1332.
4 Georg Müller.
S Ob kurz vor der Jahreswende neue Verhandlungen stattgefunden haben, ist nicht bekannt.
6 Unbekannt.
7 Vgl. 2Tim 2, 9.


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licere, ut officia commisceantur; alioqui futurum, quod vidimus in papatu quodque tentarunt catabaptistae. Ille protinus pro suggestu clamat licere senatui praescribere sacerdotibus; nam et reges Iuda praescripserint etiam suis sacerdotibus 8 , non animadvertens illos non praescripsisse, sed commendasse, ut agerent secundum legem domini, qualiter nostri magistratus commendant, ut praedicemus evangelium etc. Ex hoc ungue leonem 9 . Quia vero, quae dicit, ad consilium pertinent senatus, ego succumbo et me-|| l6Ov. cum mei omnes. Inde mutatio synodi, praescriptio excommunicationis et omnium, quae publico decreto adversum nos sunt edita 10 . Frater Io[annes] minorita 11 de his ad Pellicanum scripsit 12 .

Videtis malorum fontem, quem libentius indicavi, ut videatis exemplo, quae iam olim abunde cognovistis. Intelligentes itaque, quam simus miseri, dominum orabitis pro nobis, quaeso, et literas Vulcano dedicetis.

Valete in domino cum uxoribus 13 et liberis 14 vestris.

Basileae, raptim, kalendis ianuarii anno 40.

Os. Myconius

vester.

[Adresse darunter:] Domino Heinricho Bullingero et d. Theodoro Bibliandro, suis in domino.

8 Gedacht ist wohl an Josia; vgl. 2Kön 23, 4.
9 "An dieser Klaue kannst Du den Löwen erkennen"; zur Redensart vgl. Georg Büchmann, Geflügelte Worte. Der klassische Zitatenschatz, 41. Aufl., bearb. y. Winfried Hofmann, Berlin 1998, S. 292.
10 Zur Synodal- und Bannordnung vom 19. November 1539 s. HBBW IX, S. 2791, 1-10 mit Anm. 1.
11 Johannes Lüthard.
12 Der Brief ist nicht erhalten.
13 Anna, geb. Adlischwyler, bzw. Rosilla, geb. Rordorf.
14 Von Bullingers Kindern lebten zu diesem Zeitpunkt Anna (geb. 1530), Margaretha (1531), Elisabeth (1532), Heinrich (1534), Hans Rudolf (1536), Christoph (1537) und Johannes (1539); vgl. Pestalozzi 314. Zu Biblianders Kindern, über die wenig bekannt ist, vgl. Egli, Analecta II 23.