[335]
Ambrosius Blarer an
Bullinger
Konstanz,
11. März 1534
Autograph a : Zürich ZB, Ms F 62, 31r.-32r. (Siegelspur)
Zusammenfassende Übersetzung und Teildruck: Blarer BW I 477f;
Teildruck: CSch V 12Bestätigt, daß der Betrug des französischen Königs Deutschland beunruhige. Schwenckfeld, der in Memmingen
fast wie eine Gottheit empfangen wurde, reinigt sich bei Gervasius [Schuler]und Simprecht
[Schenck] von Vorwürfen, zürnt Blarer wegen dessen Warnungen vor ihm und täuscht viele Leute. Bittet,
Schuler zur Wachsamkeit zu mahnen und herauszubringen, was Leo [Jud]Schwenckfeld geschrieben
hat. Schwenckfeld macht mit einem angeblichen Brief an Blarer viele Leute glauben, er habe ihm den
Mund gestopft. Mit [Schuler]und andern hat Schwenckfeld über die Trinität, die Fleischwerdung und
den verherrlichten Leib Christi diskutiert. Er lehrt Christi Gottheit nach der Auffahrt, die Wort-Werdung
des Fleisches, Christi Leiden nach beiden Naturen und die Taufe als Zeichen des christlichen Bekenntnisses.
Er behauptet, seine Lehren empfange er aus der Schrift und der direkten Offenbarung. Sobald
er [Schulers]Brief beantwortet hat, schickt er ihn. Grüße.
Bullinger denkt an die Niederlage von
Kappel 1531 und die Demütigung Zürichs
im Mandatstreit 1533.
Gratia Christi tecum.
Sic est, ut scribis 1 , ornatissime Bullingere: Multum toti Germaniae nostri
incommodabit astutissimi et perfidissimi Galli impostura 2 , de qua alias 3 .
Nihil enim possum praeter hoc unum, quod C[aspar] Schwenckfeldus Memingae
4 fuit magnifice a consulibus 5 ac caeteris exceptus, quibus ita se personata
sua sanctimonia venditavit, ut numen quoddam coelitus ad se delapsum
crediderint. Purgavit se multis apud Gervasium 6 nostrum et Simpertum 7 de
calumniis, quas sibi a me impactas adfirmavit 8 vehementer mihi iratus, quod
ecclesias aliquot admonueram, ne sanctulo illi in speciem et facundissimo
homini nimium haberent fidei, ita ut illinc multi ad me scripserint 9 anxie
dehortantes, ne porro in hunc modum pergam. S[chwenckfeldum] virum
esse bonum ac vere sanctum, cuius omnis vita et doctrina Christum resipiat,
dignum, quem christiani omnes observent et adorent. Ita dementavit simplices
1526 wieder nach Memmingen berufen
werden, dessen Reformator er nach Christoph
Schappeler wurde. Als Vertreter
Memmingens an der Berner Disputation
1528 dürfte er Bullinger kennengelernt
haben. Der redegewaltige, ursprünglich
milde Mann wurde zu einem streitbaren,
standhaften Zwinglianer. Mit Schuler verstand
er sich gut. Im Auftrag Blarers reformierte
er 1534 Altingen und Remmingsheim
in Württemberg. Um ihn wegen
eines Fehltrittes still aus Memmingen
wegzubringen, erwirkten Blarer, Bucer
und Capito 1535 einen Studienurlaub in
Straßburg. 1536 wurde Schenck Pfarrer in
Kempten, 1539 in Herrenberg (bis zum
Interim), 1549 Katechist und 1551 Superintendent
in Dornstetten im Schwarzwald.
- Lit.: AZürcherRef 550. 641; Blarer
BW I. II Reg.; Vadian BW III-V Reg.;
Z X 59 und Reg.; Emil
Schenck, Simprecht
Schenck. Das Lebensbild eines
schwäbischen Reformators, Darmstadt
1938. -Beiträge zur Geschichte der Familie
Schenk, hg. von Rudolf Schäfer,
Heft 5; Pfarrerbuch 498f (ungenau);
Wolfgang
Schlenck, Die Reichsstadt
Memmingen und die Reformation,
Memmingen 1969. - Memminger
Geschichtsblätter 1968, S. 44, Anm.
131 und Reg.
istos et bonos homines, ut multis iam laboribus et scriptionibus revellendus
mihi sit ex illorum animis. Quod utinam tam feliciter succedat, quam
fortiter ego adnitar personam hypocritae detrahere. Tu dominum constanter
et ardenter praecare, ut ecclesiam suam ab ista peste plane exitiabili quam
primum liberet. Gervasium extimula, hic diligenter advigilet, ne parum prudenti
gravis iste lupus turbas det ovibus Christi, id quod et ego pro virili facere
nunquam cessavero.
|| 31v. Accepit Schwenckfeldus literas a Leone 10 . Tu diligenter expiscare a
Leone b , ecquid [!] ad hunc scripserit. Nam eas Memmingae nemini voluit legere.
Ubi autem resciveris ex Leone, fac me de hoc certiorem.
lactat Schwenckfeldus passim apud omnes ecclesias se dedisse ad me nescio
quas literas, cum ne greek 11 quidem unquam ad me scripserit. Interim exemplar
earum literarum omnibus praelegit 12 , ut credant ipsum os mihi obturasse.
Contulit 13 cum Gervasio et aliis verbi minstris de trinitate, de personarum
in divinis secretione, de incarnatione, de conditione corporis glorificati
Christi, inter quae ista quoque: «1. Der her Jesus Christus hat alles creaturlich
wesen durch das crütz und lyden hingelegt, allso das er yetzund nach
menschlicher natur nach siner uffart auffhört ain creatur genempt zu werden.
2. Christus ist nach der uffart eben das worden, das gott was. 3. Nitt allain
ist das wort flaisch worden, sonder och das flaisch das worden, das das wort
was, on vermischung der naturen. 4. Der gantz Christus nach baiden naturen
hat gelitten im flaisch» etc. Baptismum non initiationis, sed professionis
christianae symbolum esse affirmat. || 32r. Reclamantibus in nonnullis dixit:
«Wolan, lieben brüder, ir werdts noch vyllicht alls lernen. Ich hab solich
ding nitt allain uss der schrifft, sonder durch die offenbarung des herren»
etc. Sed eripit epistolam tabellio 14 . Nunc respondendum mihi est ad Gervasii
epistolam 15 . Alioqui hanc ipsam tibi misissem. Sed proxime misero 16 .
Tu bene vale et me ama, ut facis. Saluto omnes sanctos.
Constantiae, 11. martii anno 1534.
Tuus Ambrosius Blaurerus.
[Adresse auf der Rückseite:] Clarissimo viro d. Heilreycho Bullingero, venerando
fratri in Christo.
unbeantwortet, s. A. Blarer an Bucer,
7. «März» [richtig: April] 1534, Blarer BW
I 483-485; CSch V II.