Projektseite Bullinger - Briefwechsel © Heinrich Bullinger-Stiftung
Textbreite
Schriftgröße
Kapitel 

[2125]

Johannes Pistorius an
Bullinger
Frankfurt am Main,
30. März 1545

Autograph: Zürich ZB, Ms F 40, 121f (Siegelspur) Ungedruckt

Pistorius dankt für Bullingers Brief [nicht erhalten], den [Christoph] Froschauer ihm überreichte. Er kann Bullinger versichern, dass auch in [Hessen] viele fromme und gelehrte Menschen Luthers [,,Kurtz bekentnis"] missbilligen. In diesen gefährlichen Zeiten bemüht man sich dort um Eintracht. Sobald er wieder zu Hause [in Nidda] ist, wird Pistorius die [,,Orthodoxa Tigurinae ecclesiae ministrorum confessio"] lesen und allfällige Unklarheiten melden. Bullinger darf auch wissen, dass Pistorius und viele Andere die Zürcher gegen deren Angreifer verteidigen, und dass [Philipp von Hessen] den Zürchern nicht feindselig gegenübersteht. In Hessen begnügt man sich mit der Behauptung, im Brot und im Wein seien der wahre Leib und das wahre Blut Christi dargeboten, ohne jegliche Erklärung, denn man bemüht sich, den Abendmahlsstreit zu schlichten. Sollte dies nicht gelingen, wird der Herr den

a Darunter von Blarers Hand das Empfangsdatum: 1545, 31. martii.
Passion, Zürich, Augustin Fries, [1545] (VD 16 R 3563; BZD 395, Nr. F 8); ediert von Sehne Schellenberg Wessendorf in: Keller, aao, Bd. 3, Zürich 2008, S. 229— 461.
5 Eine übliche Bezeichnung für den Chirurgen Jakob Ruf, der auch auf der Titelseite seiner "Passion" als "Steinschnyder zu Zürich" bezeichnet wird; s. auch Keller, aao, Bd. 1, Zürich 22008 S. 261-264.
6 Johannes Zwick war am 23. Oktober 1542 gestorben; s. Moeller, Zwick 244.
7 Stattdessen wurde das Werk in Konstanz gedruckt: Johannes Zwick, Christenlicher gantz trostlicher underricht, wie man sich zu ainem säligen starben beraiten sölle, mit amer gar schonen außlegung, des Vatter unsers, ouch der siben letsten wort Christi, Konstanz, Balthasar Romätsch (Rummetsch), 1545 (VD 16 Z 725; Moeller, Zwick 240-242.291, Nr. 60). Die Schrift wurde mit einer Vorrede von Ambrosius Blarer versehen.

Menschen wohl zu verstehen geben wollen, dass sie trotz aller Begabungen stets Menschen bleiben. Pistorius hat [Theodor Biblianders "Relatio fidelis"] zur Apokalypse gekauft; diese hätte ausführlicher sein dürfen. Es ist allen klar, dass den [Gläubigen]nichts anderes übrig bleibt, als sich dem Herrn anzuvertrauen und auf die [Verfolgung] zu warten, denn [Karl V.] wird sich wohl nicht damit begnügen, seine Tyrannei nur in den Niederlanden auszuüben; er wird auch [Deutschland] bedrohen. Die [deutschen] Fürsten sind aber darauf gefasst, vertrauen auf Gott und treffen Vorbereitungen. Die [Zürcher] sollen für die [Deutschen] beten. Grüße auch von Dionysius [Melander]. [P.S.:] Pistorius bedankt sich für Bullingers Geschenk

Graciam et pacem a deo patre nostro et domino Jesu Christo.

Litere tue 1 a Froschouero nostro acceptae gratissimo suscepi animo nec te, Bulingere pluribus nominibus venerande, latere volo eadem conqueri multos eruditione et pietate claros viros apud nos, quod et tu et vestrates nec sine summo animi dolore vidisse in hisce turbulentissimis temporibus exemplar Lutheri editum 2 Videmus enim satis superque periculorum imminere ecclesiæ Christi, etiamsi nos omnes iungeremus cor et manus, et si quidpiam alten minus sane ac commode dictum videretur, invicem amice admoneremus et vel per literas colloqueremur. Verum sic sunt nostra tempora, quae" Christus et apostoli non immerito vocarunt periculosissima. 3

Sed legam vestra scripta 4 quamprimum domi 5 me contulero, ac quae videntur meo iuditio licet non satis perspiceri, te discendi gratia, si deus voluerit, postea admonebo. Nec est, quod dubites me et multos alios bonos viros vestras ecclesias gnaviter tueri adversus non omnino sane mentis homines, et in hoc habere principem 6 non omnino male sentientem. Nos enim simpliciter fatemur in coena Christum dominum nostrum suis fidelibus cum pane et vino exhibere 7 verum corpus et sanguinem suum. De modo investigare apud nos scelus maximum ducimus, et mallemus excitatas hac de re tragedias sopitas quam ignem sopitum rursus excitari. At aliter fortassis visum est domino, qui omnia cedere in bonum suis 8 vere ordinat, et si nihil aliter, tamen nos, quamvis eximiis donis ornatos, homines etiam esse declarat. 9 Utinam a nobis vere cognosceretur!

Summam in Apocalypsim 10 °coemi. Verum, si fieri posset, mallem exemplum scriptum copiosius a d. Bibliandro explicatum.

a In der Vorlage quos.
1 Nicht erhalten.
2 Luthers "Kurtz bekentnis"; s. oben Nr. 2061, Anm. 7:2119, Anm. 13.
3 Vgl. Mt 24, 211 par.; Apg 14, 22; 2 Tun 3, 12.
4 Die "Orthodoxa Tigurinae ecclesiae confessio"; s. oben Nr. 2061, Anm. 9.
5 Nidda (Hessen, D), ca. 50 Kilometer nordnordöstlich von Frankfurt am Main.
6 Landgraf Philipp von Hessen.
7 Zu Bullingers Abneigung gegenüber dem Gebrauch der Worte exhibitio und exhibere im Zusammenhang mit dem Abendmahl s. HBBW XIV 581, Anm. 10.
8 Sir 39, 32; Röm 8, 28.
9 Vgl. HBBW XIV 452, 47-49; oben Nr. 2080, 5f.
10 Theodor Biblianders "Relatio fidelis"; s. oben Nr. 2109, Anm. 10.

Licet iam omnino nostrum sit nos domino commendare, 11 et crucem, quam intentant hostes, fortiter expectare. Non enim satis est cesari 12 evangelium inaudita tyrannide omnibus seculis in Inferiore Germania persequi, 13 nisi et nobis minetur extrema. 14 Principes et omnes nostri dei benignitate alacri sunt animo, omnem spem in unum deum collocantes, at interim media non negligentes, quae bona conscientia uti possunt. Verum a deo expectamus exitum et foelicem successum. Oro itaque, ut et tu cum tua ecclesia pro nobis ores, quo nos aut a tyranno liberet aut animos addat, quo perferamus, quae in sui gloriam nominis perferenda sunt.

Salutat te et omnes symmistas una b mecum d. Dionisius noster 15 .

Raptim, ex Francofordia, 30. martii anno domini 1545.

bannes Pistorius Niddanus,

ex animo tuus totus.

Munusculum c tuum 16 grato suscepi animo et, quoniam referre non possum, ago habeoque gratias non intermorituras.

[Adresse auf der Rückseite:] Clarissimo viro eruditione et pietate insigni d. Heynricho Bulingero, Tigurino theologo, domino suo in Christo observando, etc.